Poikkeuksellisen laaja suomalaista mediaa ja lehdistönvapaustyötä edustava rintama – journalistit, päätoimittajat, kustantajat, Julkisen sanan neuvosto ja lehdistönvapautta ajavat järjestöt – on jättänyt tasavallan presidentti Alexander Stubbille vetoomuksen, jossa vaaditaan Suomea käyttämään kansainvälistä asemaansa toimittajien suojelemiseksi Gazassa.
Medialiitto osallistui heinäkuussa Brysselissä EU-komission kutsumana komissaari Michael McGrathin kuulemiseen kuluttajansuojasta digitaalisessa ympäristössä.
Suomalaisten luottamus uutisiin on edelleen maailman huippua, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.
Vapaan median merkitys Euroopan kokonaisturvallisudelle oli vahvasti esillä Brysselissä 2.6. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) sidosryhmätilaisuudessa, joka järjestettiin yhdessä Medialiiton kanssa.
Tekoälybotit palvelevat tiedonhakijaa silmänräpäyksessä ystävällisesti ja uskottavan oloisesti. Samalla korostuu käyttäjän älykkyyden merkitys: on osattava arvioida itse, voiko vastaus pitää paikkansa. Luotettavien lähteiden arvo kasvaa, koska botti voi vastata mitä tahansa.
Huolestuttavat faktat ovat käyneet valitettavan tutuiksi: peruskoulusta valmistuu vuosittain tuhansia nuoria, joilla ei ole riittävää lukutaitoa arjessa pärjäämiseen. Lukutaito – ja sen rinnalla myös lukuinto – polarisoituu. Samalla, kun toisilla on erinomaiset lukemisen taidot, toisille lukeminen on paitsi vaikeaa myös varsin etäistä ja epäkiinnostavaa.
Poliittinen kamppailu luovien sisältöjen oikeussuojasta jatkuu nyt syksylläkin. Tekijät näyttävät nyt hävinneen EU:n tekoälysäädöksen käytännesääntöjä ja koulutusaineistotiivistelmää koskevan erän, mutta ottelu on kaikkea muuta kuin ohi. Jos hyvin käy, säännöt mahdollistavat lopulta kestävän tasapainon inhimillisen luovuuden ja tekoälyinnovaatioiden välillä. Media-ala tarvitsee molempia.
Kaikki suomalaiset eivät enää osaa lukea kunnolla. Tällä on suora vaikutus saatavilla olevan työvoiman laatuun. On elinkeinoelämän intressissä osallistua yhteiskunnalliseen lukutaitokeskusteluun ja -työhön.