Korona ja media-ala

Sakari Laiho Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja
14.10.2021 | Kirjat ja oppimateriaalit

Tutkijallakin on perusoikeudet

Avoimesta julkaisemisesta on käyty vilkasta keskustelua jo jonkin aikaa. Viimeisin keskustelunavaus on hallituksen esitys uudeksi tekijänoikeuslaiksi, jossa tutkijalta viedään oikeus päättää kirjoittamastaan artikkelista. Keskustelulle leimallista on käsitteiden sotkeentuminen sekä motiivien jääminen varjoon. Suomen Kustannusyhdistys on huolissaan kotimaisesta tiedekustantamisesta ja sen tekijöistä.

Elias Erämaja.
Elias Erämaja Graafisen Teollisuuden liittojohtaja
28.9.2021 | Graafinen teollisuus

Vapaakappalelainsäädäntö kaipaa jälleen päivitystä

Kotimaisen painotuotannon volyymi ja liikevaihto ovat laskeneet oleellisesti vuodesta 2008. Painotuotteiden tuotantotavat ovat matkan varrella myös muuttuneet. Vapaakappalelainsäädäntö kaipaakin jälleen päivitystä, sillä nykyjärjestelmän kustannukset ovat painoyrityksille kohtuuttomat.

Sakari Laiho.
Sakari Laiho Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja
15.9.2021 | Kirjat ja oppimateriaalit

Toinen aste teki syksyllä digiloikan

Oppivelvollisuus laajeni tänä syksynä, ja samalla toisen asteen opinnot muuttuivat maksuttomiksi. Lukioissa ja ammattikouluissa tästä seurasi iso loikka digitaalisiin oppimateriaaleihin.

Riikka Tähtivuori.
Riikka Tähtivuori Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja
2.9.2021 | Elinkeinopolitiikka

Syyskausi käynnistyy Brysselissä ja eduskunnassa – mitä odotettavissa digiasioissa?

Kesän päätösjuhlaa venetsialaisia vietettiin viikonloppuna, ja syksy käynnistyy tällä viikolla myös Brysselin instituutioissa ja kotimaassa Arkadianmäellä. Millaisia digihankkeita media-alan on lupa odottaa käsiteltäväksi näillä areenoilla?

Lisää kirjoituksia