Korona ja media-ala

Sakari Laiho Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja
27.9.2022 | Kirjat ja oppimateriaalit

Kirjallista hiivaa

Puolikarkeasti voidaan sanoa, että leivän tekemiseen tarvitaan vettä, jauhoja, hiivaa, työtä ja lämpöenergiaa. Jos tarvittavia asioita tarkastellaan ainoastaan sen perusteella, kuinka paljon niitä leivän tekoon tarvitaan tai kuinka paljon ne maksavat, päädytään tulokseen, että hiiva on komponenteista vähäisin. Kaikki leivonnasta tai biokemiasta hiukankin ymmärtävät kuitenkin tietävät, että ilman hiivaa pelkistä muista aineksista ei leipää synny.

Susanna Ahonen.
Susanna Ahonen Uutismedian liiton mediakasvatusasiantuntija
30.8.2022 | Mediakasvatus

Kriittisyys voi osua omaan nilkkaan

Mediakasvatusnäkökulmasta katsottuna ihanteellinen oppilas suhtautuu kaikkiin medioihin kriittisesti. Kriittisen medialukutaidon oletetaan suojelevan meitä vihamieliseltä informaatiovaikuttamiselta ja tekevän meistä immuuneja propagandalle ja kaikenlaisille valheille ja vääristelylle.

Jukka Holmberg.
Jukka Holmberg Medialiiton toimitusjohtaja
17.8.2022 | Mediatoimiala

Mediapolitiikkaa tarvitaan suojaamaan demokratiaa

Vapaa yhteiskunta ja demokraattinen päätöksenteko tarvitsevat toimiakseen riippumattoman median tuottamaa luotettava tietoa. Tämän tiedon kattava kustantaminen luettavaksi, katsottavaksi ja kuultavaksi vaatii elinvoimaista ja moniäänistä mediakenttää.

Ismo Huhtanen.
Ismo Huhtanen Uutismedian liiton lakiasianjohtaja
21.6.2022 | Elinkeinopolitiikka

Haku- ja somepalvelut hyötyvät uutismedian sisältöinvestoinneista

Tuoreen tutkimuksen mukaan lehtikustantajien sisältöjen hyödyntäminen tuo Googlen ja Metan digitaalisille alustapalveluille merkittäviä tuottoja Iso-Britanniassa. Uutissisällöt auttavat alustapalveluita sitouttamaan verkon käyttäjät hakupalveluihin ja sosiaaliseen mediaan, mikä edistää mainostuottojen kertymistä alustoille. Lisäksi alustapalvelut keräävät uutissisältöjä hyödyntämällä käyttäjädataa, jota ne käyttävät mainonnan kohdentamiseen.

Lisää kirjoituksia