Agendalla

Ismo Huhtanen.
Ismo Huhtanen Uutismedian liiton lakiasiainjohtaja
25.11.2021 | Elinkeinopolitiikka

Mediayhtiöiden ja alustajättien suhteisiin etsitään pelisääntöjä

Opetus- ja kulttuuriministeriön lakiluonnos tekijänoikeuslain muuttamiseksi jätti vielä paljon parannettavaa lehtikustantajien neuvotteluasemaan alustajättien kanssa. Muutamissa Euroopan maissa jo edetään hitaasti kiiruhtaen lehtikustantajien oikeudesta sopimisen valmisteluissa. Euroopassa media-ala toivoo neuvotteluasemaan tukea EU:n digimarkkinasääntelystä ja Pohjoismaissa myös yhteistyöstä.

Piia Matikainen.
Piia Matikainen Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija
22.11.2021 | Mediakasvatus

Lapsen oikeudet osaksi median arvoja

Kumpi on suurempi: aikuisen oikeus ilkeän mielipiteensä ilmaisuun vai lasten oikeus olla suojassa halventamiselta ja haitalliselta sisällöltä?

Sirpa Kirjonen.
Sirpa Kirjonen Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja
26.10.2021 | Uutismedia

Suomalaisten kiinnostuksen kohteet muuttuivat pandemian aikana – vai muuttuivatko?

Kansallinen mediatutkimus kertoo, mistä suomalaiset ovat kiinnostuneita. Ykkössijaa pitää tänäkin vuonna hallussaan oman paikkakunnan asiat ja tapahtumat.

Sakari Laiho.
Sakari Laiho Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja
14.10.2021 | Kirjat ja oppimateriaalit

Tutkijallakin on perusoikeudet

Avoimesta julkaisemisesta on käyty vilkasta keskustelua jo jonkin aikaa. Viimeisin keskustelunavaus on hallituksen esitys uudeksi tekijänoikeuslaiksi, jossa tutkijalta viedään oikeus päättää kirjoittamastaan artikkelista. Keskustelulle leimallista on käsitteiden sotkeentuminen sekä motiivien jääminen varjoon. Suomen Kustannusyhdistys on huolissaan kotimaisesta tiedekustantamisesta ja sen tekijöistä.

Lisää kirjoituksia