Agendalla

Ismo Huhtanen.
Ismo Huhtanen Uutismedian liiton lakiasiainjohtaja
1.3.2024 | Elinkeinopolitiikka

Kanadan hallitus neuvotteli tukirahaa uutisten julkaisijoille

Kanadassa lainsäätäjä otti käyttöön voimakkaat keinot varmistaakseen uutismedian kannalta merkitykselliset korvaukset Googlelta. Korvaukset jaetaan kustantajille työsuhteisten toimittajien lukumäärän perusteella. Vastaavaa uutismedian toimintaa turvaavaa otetta ei ole toistaiseksi nähty EU:ssa tai sen jäsenvaltioissa.

Olli-Pekka Paasivirta Medialiiton ekonomisti
14.2.2024 | Elinkeinopolitiikka

Suomesta on tulossa EU:n toiseksi kovin kirjojen verottaja

Maamme hallitus on sopinut kirjojen arvonlisäveron korottamisesta 14 prosenttiin aikaisemmasta 10 prosentista. Sen lisäksi että kiristyksen merkitys on valtiontalouden näkökulmasta vähäinen, se on oppimisen ja sivistyksen edistämisen näkökulmasta kyseenalainen.

Mikko Hoikka.
Mikko Hoikka Medialiiton toimialajohtaja
7.2.2024 | Mediatoimiala

Kuka omistaa elävät kuolleet?

Tekoäly mahdollistaa uusia tapoja tehdä tutuista hahmoista kuolemattomia. Ihmisen omaa kuvaa, ääntä ja hahmoa koskevien niin sanottujen persoonallisuusoikeuksien ajallinen ulottuvuus on kuitenkin vielä täsmentymätön. Tekijänoikeuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Hanna Romppainen.
Hanna Romppainen Uutismedian liiton mediakasvatusasiantuntija
29.1.2024 | Mediakasvatus

Mediakasvattaja ei voi ohittaa Tiktokia

Suomessa sanomalehdet ja koulut ovat tehneet pitkään yhteistyötä. Sanomalehti opetuksessa -toiminta alkoi 60 vuotta sitten – ensimmäisten joukossa koko maailmassa. Alusta saakka koulut ja toimitukset ovat olleet yhteisellä asialla: kasvattamassa kriittisiä ja aktiivisia lukijoita sekä innostamassa uutismedian pariin.

Lisää kirjoituksia