Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Vaikutamme
  • /
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • /
Hallitusohjelmatavoitteet 2023...
  • Edunvalvonta
  • Edunvalvonnan tavoitteet
  • Edunvalvonnan periaatteet
  • Lausunnot
  • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
    • Suomi tarvitsee mediapolitiikan
    • Kevennetään lukemisen verotusta
    • Kilpailu tasapuoliseksi

Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027

Tarvitsemme luotettavaa mediaa enemmän kuin koskaan

Kotimaisen vapaan median puolustaminen ja tiedotusvälineiden toimintaedellytysten varmistaminen on entistäkin tärkeämpää. Luotettavan tiedon ja sivistyksen merkitys on korostunut epävakaassa maailmassa. Yksilöt ja koko kansakunta voivat selviytyä vain tosiasioihin perustuvalla tilannekuvalla.

Elinvoimainen media turvaa ja edistää demokratiaa, sananvapautta, sivistystä, kulttuuria ja osaamista sekä henkistä huoltovarmuutta. Laadukkaat journalistiset sisällöt, kirjallisuus ja oppimateriaalit luovat suomalaisille hyvinvointia, rakentavat yhteiskuntaluottamusta ja turvaavat henkistä huoltovarmuutta.

1. Suomi tarvitsee mediapolitiikan

Monimuotoinen, luotettava ja riippumaton media turvaa kansalaisten tiedonsaannin, mahdollistaa toimivan demokratian ja vahvistaa suomalaisten resilienssiä disinformaatiota vastaan.

Media-alaa koskeva päätöksenteko on Suomessa siiloutuneena useisiin ministeriöihin. Nyt tarvitaan mediapolitiikkaa, jossa kaikkia median toimintaedellytyksiin vaikuttavia taloudellisia päätöksiä ja sääntelyhankkeita arvioidaan keskitetysti.

Ministeriörajat ylittävällä mediapolitiikalla huolehdittaisiin riippumattoman tiedonvälityksen asemasta kaikissa media-alaa koskevissa kansallisissa ja EU-tason lainsäädäntöhankkeissa.

Lue lisää

2. Kevennetään lukemisen verotusta

Suomi on sananvapauden kärkimaita. Lukemisen vaikutukset heijastuvat myönteisesti kaikkialle yhteiskuntaan ja luovat perustaa Suomen menestymiselle.

Nykyisellään Suomi verottaa lukemista keskeisiä verrokkimaita ankarammin, kymmenen prosentin verokannalla. Euroopan unionin arvonlisäverojärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että kirjat ja lehdet sekä painetuissa että digitaalisissa muodoissaan voidaan nyt sijoittaa Suomessakin arvonlisäveron nollaverokantaan.

Arvonlisäverokannan alentaminen on yksi mediapolitiikan parhaista työkaluista. Keventämällä lukemisen verotusta edistetään tiedonvälitystä, kulttuuria ja oppimista kilpailuneutraalilla tavalla ja puuttumatta sananvapauteen.

Lue lisää

3. Kilpailu tasapuoliseksi

Riippumaton, moniääninen media on olennainen osa toimivaa demokratiaa. Media välittää luotettavaa tietoa suomalaisille, varmistaa faktapohjaisen yhteiskunnallisen keskustelun ja lisää kansakunnan resilienssiä informaatiovaikuttamista vastaan.

Kotimaista ammattimaista sisältöä tuottavat mediayhtiöt ovat alisteisessa kilpailuasetelmassa suhteessa globaaleihin alustayhtiöihin. Lehtien, kirjojen, oppimateriaalien ja muiden mediasisältöjen tuottaminen rahoitetaan käyttöoikeuksien, tilausten ja mainosten myynnillä. Esimerkiksi lehtien digitaalisen tilausmyynnin kasvu ei riitä paikkaamaan painettujen lehtien tilauseurojen laskua. Seurauksena on ammattimaisen journalismin vähentyminen.

Portinvartija-alustoilla, kuten Googlella ja Facebookilla, on pitkään jatkuneen hallitsevan asemansa vuoksi ylivalta sekä kuluttajiin että yrityksiin. Alustajätit vievät reilusti yli puolet digitaalisista mainostuloista tuottamatta itse lainkaan ammattimaista, suomalaista sisältöä. Ne eivät myöskään vastaa sisällöstä.

Lue lisää

Lisätietoja

Jukka Holmberg toimitusjohtaja puh. +358 40 735 1690 jukka.holmberg@medialiitto.fi
Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Riikka Tähtivuori johtaja, elinkeinopolitiikka puh. +358 50 384 9454 riikka.tahtivuori@medialiitto.fi
Ismo Huhtanen.
Ismo Huhtanen toimialajohtaja, uutismedia puh. +358 40 579 5600 ismo.huhtanen@uutismediat.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute