Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Suomi pysyi uutisluottamuksen kärjessä
  • /
Takaisin listaukseen
17.6.2025

Suomi pysyi uutisluottamuksen kärjessä

Suomalaisten luottamus uutisiin on edelleen maailman huippua, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -tutkimuksen mukaan 75 prosenttia suomalaisista luottaa seuraamiinsa uutisiin. Useimpiin uutisiin luottaa 67 prosenttia.

Suomi sijoittui uutisluottamuksessa toiseksi, mutta sen edelle nousseessa Nigeriassa vastaajat edustavat lähinnä vain englantia puhuvaa nuorempaa osaa väestöstä.

”Luottamus on journalismin tärkein voimavara. Se on uutismedian kustantamisen edellytys ja yhteiskunnan kestävyyden ydintekijä. Luottamus rakentuu tosiasioille ja tiedolle, että ne voidaan vapaasti kertoa”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg arvioi.

Tutkimuksessa kysyttiin tänä vuonna, miten uutismediat voisivat lisätä vastaajien luottamusta uutisiin. Reilu neljännes vastanneista uskoo totuudellisuuden vahvistamisen, kuten paremman faktantarkastuksen ja huhujen välttämisen, lisäävän luottamusta. Noin viidennes vastanneista puolestaan haluaa uutisista puolueettomampia, ja niin ikään noin viidennes kannattaa läpinäkyvyyden lisäämistä.

”Luottamukselle tärkeää on myös median moniäänisyys. Eri puolilla Suomea asuvien ja eri tavoilla ajattelevien ihmisten tulisi tunnistaa oma elämänpiirinsä jonkin uutismedian sisällöistä. Muuten journalismi jättää osan väestöstä sivullisiksi ja herkästi pelkän somesisällön varaan”, Holmberg huomauttaa.

Merkittävimpinä väärän ja harhaanjohtavan tiedon saamisen paikkoina suomalaiset vastasivat useimmiten eri sosiaalisen median kanavat. Yleisimmin mainittiin TikTok (66 %), X (55 %) ja Facebook (53 %). Uutissivustoja harhatiedon lähteinä piti vain 14 prosenttia suomalaisista.

Suomessa uutisista kiinnostuneiden osuus on suurempi kuin useimmissa muissa vertailun maissa. Suomalaisista 63 prosenttia on uutisista erittäin tai varsin kiinnostuneita. Uutisia kertoo välttelevänsä vähintään toisinaan 27 prosenttia suomalaisista. Uutisia välttelevien osuus kasvoi viime vuodesta yhden prosenttiyksikön.

Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimus vertaa uutisten käyttöä 48 maassa. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa. Media-alan tutkimussäätiö rahoittaa raporttia. Tämän vuoden tutkimus tehtiin tammi–helmikuussa verkkokyselynä, josta vastasi YouGov-tutkimuslaitos.

Lue lisää
Raportti Media-alan tutkimussäätiön sivuilla (pdf)

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute