Rahapelien markkinointi vapautuu 1.7.2027
Eduskunta hyväksyi 16.12. rahapeliuudistuksen, joka avaa Suomen nykyisen yksinoikeusjärjestelmän kilpailulle verkossa pelattavien vedonlyönti- ja kasinopelien osalta. Uusi rahapelilaki ja lisenssijärjestelmä tulee voimaan 1.7.2027. Toimilupamenettely alkaa 1.3.2026.
”Kilpailun vapautumisen odotetaan lisäävän rahapelien markkinointia ainakin alkuvaiheessa huomattavasti. Kotimaiselle media-alalle sillä tulee olemaan merkittävä ja tarpeeseen tuleva positiivinen vaikutus”, arvioi Medialiiton edunvalvontajohtaja Riikka Tähtivuori.
Uuden lain mukaan luvallisten rahapelien markkinointi on sallittua televisiossa ja radiossa, painetussa mediassa ja sitä vastaavassa sähköisessä julkaisussa sekä ulkomainonnassa brändimainontana tietyin rajoituksin.
Markkinointi on sallittua myös peliyhtiön omilla verkkosivuilla ja some-tileillä niin sanottuna ei-vuorovaikutteisena mainontana. Verkon hakusanamarkkinointi päädyttiin eduskuntavaiheessa lisäämään rajatusti sallituksi: markkinointia saa liittää vain luvallisen rahapeliyhtiön hakuihin tai sen rahapeleihin välittömästi liittyviin sanahakuihin.
Sallitun markkinoinnin tulee lain mukaan olla määrän, laadun, näkyvyyden ja toistuvuuden suhteen maltillista. Markkinointi ei saa olla erityisen huomiota herättävää, erityisen näkyvää tai lukumääräisesti erityisen usein toistuvaa.
Markkinointi on kiellettyä rahapelilain sallitun markkinoinnin listan ulkopuolella. Kiellettyjä ovat esimerkiksi vaikuttaja- ja kumppanuusmarkkinointi sekä puhelinmarkkinointi. Kiellettyä on myös alaikäisille ja haavoittuvassa oleville suunnattu markkinointi.
Kotimaiselle medialle oikeansuuntainen uudistus
Medialiiton mielestä Petteri Orpon hallitus onnistui toteuttamaan hallitusohjelman kirjausta reilun kilpailun edistämisestä mediakentällä ja digitaalisessa mainosmarkkinassa huomioiden kansainvälisten alustajättien aseman.
”Hallituksen tavoite uudistaa rahapelijärjestelmä pelihaittoja vähentäen ja järjestelmän kanavointiastetta parantaen edellyttää markkinoinnin mahdollistamista. Hallitus onnistui esityksessään myös huolehtimaan kotimaisen median asemasta, vaikka tämä näkökulma eduskuntakäsittelyssä osittain heikkenikin.”
Suurin heikennys hallituksen esitykseen nähden on lain voimaantulon lykkääntyminen vielä puolella vuodella.
”Lainsäädäntö tulee voimaan 1,5 vuotta hallitusohjelmaan ja kuusi kuukautta hallituksen esitykseen kirjatusta aikataulusta myöhässä. Tästä seuraa taloudellisia menetyksiä ja hallinnollista taakkaa mediayrityksille. Lisäksi valtiolta jää saamatta tältä ajalta verotuloja lisensseistä ja mainonnan myynnistä”, Tähtivuori harmittelee.
Lisätiedot: Riikka Tähtivuori, riikka.tahtivuori@medialiitto.fi