Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Postin hinnankorotukset uhkaavat lehtien tulevaisuutta
  • /
Takaisin listaukseen
5.12.2018

Postin hinnankorotukset uhkaavat lehtien tulevaisuutta

Lehtikustantajat ovat erittäin huolissaan Postin ilmoittamien jakeluhintojen korotusten vaikutuksista lehtien toimintaedellytyksiin.

Posti julkisti viime viikolla muutoksensa kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointipalvelujen hinnastoihin ja palveluihin. Lehtien ja kirjeiden jakelun hinnat nousevat tuntuvasti, mutta Postin oman mainostuotteen Postisen hinnat eivät nouse lainkaan.

”Tämä hämmästyttää suuresti sanomalehtien, aikakauslehtien ja kaupunkilehtien kustantajia. Heille syntyy perusteltu epäily, että Postin myymän suoramainonnan hintaa tuetaan näin keinotekoisesti, samalla kun nostetaan sen kanssa mainosmarkkinoilla kilpailevien lehtien jakeluhintoja”, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Posti on jo pitkään nostanut jakeluhintojaan huomattavasti enemmän kuin alan yksityiset toimijat, ilmenee Sanomalehtien Liiton Spring Advisorilla teettämästä jakeluselvityksestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 Postin hinnat ovat nousseet keskimäärin 47 %.

Holmbergin mukaan Postin hinnoittelupolitiikka osoittaa hyvin valtionyhtiön kaksoisroolin ongelmallisuuden.

”Päättäjien olisi linjattava, onko Postin tärkeämpi tuottaa palveluja kansalaisille vai rahallista tuottoa valtiolle. Postin yhteiskunnalliset tehtävät tulisi jatkossa eriyttää puhtaista markkinatoiminnoista, jotta jakelupalvelut ja tasapuolinen tiedonsaanti kyettäisiin turvaamaan koko maassa.”

Kun kirjeiden ja lehtien jakelumäärät väistämättä pienenevät, olisi jakelujärjestelmä Medialiiton mielestä uudistettava niin, että erillisiä jakeluja yhdistetään ja ne kilpailutetaan alueellisesti. Kustannustehokkuus paranisi, ja posti voitaisiin jakaa maaseudulla jopa aikaisemmin. Lisäksi päällekkäisten kuljetusten poistuminen pienentäisi hiilijalanjälkeä.

”Ilman rakenteellisia uudistuksia edessä on yhä lisää hinnankorotuksia ja palvelutason heikennyksiä. Ne vaarantavat lehtien toimintaedellytykset. Ilman pikaisia toimia voi Suomeenkin syntyä valkeita alueita, joissa paikallista demokraattista päätöksentekoa ei seuraa eikä valvo kukaan”, Holmberg huomauttaa.

Lisätiedot:

Jukka Holmberg
Medialiiton toimitusjohtaja
p. 040 735 1690

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute