Pohjoismaiden mediajohtajat vahvistivat yhteistyötä edunvalvonnassa

Pohjoismaiden suurimpien mediayhtiöiden toimitusjohtajat ilmensivät vahvaa tahtoa yhteisen edunvalvontatyön tiivistämiseen vuosittaisessa Nordic Media Meeting -kokouksessa Tukholmassa syyskuun alussa.
Bonnierin ja Schibstedin isännöimissä kokouspäivissä käsiteltiin keskeisiä media-alan toimintaedellytyksiin vaikuttavia regulaatiokysymyksiä, joissa Pohjoismaat tekevät sekä kansallisen että EU-tason vaikuttamistyötä. Paikalla olivat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan media- ja uutismedialiittojen puheenjohtajistot, liittojohtajat ja johtavat asiantuntijat.
Suomesta kokoukseen osallistuivat Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta, Alma Media Finlandin toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori, Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen, Viestimedian toimitusjohtaja Elina Schüller, HBL:n vastaava päätoimittaja Kalle Silfverberg, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg, Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Riikka Tähtivuori ja Medialiiton uutismedian toimialajohtaja Ismo Huhtanen.
Holmbergin mukaan tämän hetken kuumimpia aiheita kaikissa Pohjoismaissa ovat kustantajien aineistojen luvaton hyödyntäminen tekoälypalveluissa ja kielimallien kouluttamisessa sekä kuluttajien suostumusten sääntely journalistisissa verkkopalveluissa.
”Molemmissa tarvitaan pelisääntöjä, joilla turvataan tasapuolinen kilpailuasetelma ja demokraattisen yhteiskunnan tarvitsemien luotettavien tiedotusvälineiden elinmahdollisuus. Suurille teknologiayhtiöille ja julkisen sektorin toimijoille on kirkastettava, että toisen omaa ei saa ottaa eikä myydä eteenpäin luvatta”, Holmberg tiivistää.