Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Media- ja viestintäalan osaamistarpeita selvitetty
  • /
Takaisin listaukseen
29.4.2020

Media- ja viestintäalan osaamistarpeita selvitetty

Media- ja viestintäalan osaamisen varmistamiseksi tarvitaan jatkuvan oppimisen tukemista sekä koulutuksen kehittämistä.

Media- ja viestintäalan osaamistarpeet -raportissa kiinnitetään huomiota täydennyskoulutustarjonnan pullonkauloihin, joista yksi tärkeimmistä on koulutuksen rahoitusjärjestelmä. Nykyinen järjestelmä jakaa rahoitusta kokonaisten tutkintojen suorittamisesta, kun jatkuvaa oppimista tukisi paremmin pienempiin oppimiskokonaisuuksiin kohdistuva rahoitus.

Media- ja viestintäala on yksi nopeimmin muuttuvista aloista. Työtehtävien kirjo kasvaa ja monipuolistuu. Työurat pitenevät ja täydennyskoulutus on muutoksessa välttämätöntä. Asenneilmapiiriä olisi pyrittävä muuttamaan siten, että liian tutkintokeskeisen ajattelun asemesta myös korkeakoulujen koulutustarjontaa suunniteltaisiin enemmän yksilö- ja tarvelähtöisesti. Koulutusta, myös lyhytkestoista ja täsmälliseen tarpeeseen tarkoitettua, tulisi olla tarjolla riittävästi.

Raportti pohjautuu viime vuonna toteutettuun kolmen työpajan sarjaan. Työpajoissa ideoitiin myös alan tulevaisuuden tehtäviä ja tehtäväkohtaisia osaamisia, jopa uusia toimenkuvia, joissa korostuivat tulevaisuudessa tärkeäksi katsotut osaamiset. Sisältöosaajien rinnalle nousee esimerkiksi strategiaan sekä kohderyhmien tavoittamiseen liittyviä tehtäviä. Tarkasteltava aikajänne oli 5–10 vuotta.

Työpajoihin osallistui mediayritysten, viestintä- ja markkinointitoimistojen sekä korkeakoulujen edustajia. Selvityksen tausta-aineistona on hyödynnetty vahvasti Medialiiton johdolla tehtyä Media2030-toimialastrategiatyötä.

Selvitystyön on tilannut ja kustantanut Opetushallitus, ja se liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen yhteisen ennakointifoorumin työskentelyyn. Medialiitto ja Journalistiliitto ovat olleet aloitteentekijöitä hankkeessa. Taustalla on myös alan korkeakoulujen, eräiden isojen mediayritysten sekä Medialiiton ja Journalistiliiton edustajista koostuvan toimittajakoulutuksen neuvottelukunnan aloite neljän vuoden takaa.

Lue lisää:
Media- ja viestintäalan osaamistarpeet -raportti
Opetushallituksen tiedote raportista 28.4.
Lisätietoa ennakointifoorumista
Media2030-toimialastrategiatyö

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute