Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Media-ala huolissaan asiakassuhteiden sääntelyn muutoksista
  • /
Takaisin listaukseen
14.11.2019

Media-ala huolissaan asiakassuhteiden sääntelyn muutoksista

Yksityisyyttä sähköisessä viestinnässä koskevan ns. ePrivacy-asetuksen valmistelu on etenemässä lähiviikkoina EU:n neuvoston työryhmässä. Tähtäimessä on poliittisen kannan hakeminen mahdollisesti jo EU:n liikenne- ja televiestintäneuvoston kokouksessa joulukuun alussa.

Asetukseen liittyy media-alan näkökulmasta suuria huolia. Pahimmillaan sääntely voi kaventaa merkittävästi mediayritysten mahdollisuuksia luoda uusia asiakassuhteita sekä digitaalisessa liiketoiminnassa että printtilehtien tilauksissa.

Evästeiden osalta mediayrityksille on tärkeää, että sisältöjä sekä mainontaa voidaan kohdentaa ja personoida asiakkaille ja ettei sääntely ohjaa asiakkuuksien hallintaa median sijaan teknisille välikäsille. Puhelinmarkkinoinnin sääntelyssä Suomen tulee voida pysyä nykyisessä järjestelmässä, jossa kuluttaja voi halutessaan kieltää markkinoinnin.

”Neuvoston työryhmäluonnoksissa sananvapauden ja sisältöä julkaisevien yritysten asema on etenkin evästeiden osalta otettu huomioon selvästi paremmin kuin versiossa, jonka Euroopan parlamentti hyväksyi aikanaan niukalla enemmistöllä. Muutokset eivät kuitenkaan vieläkään turvaa riittävällä tavalla mediayritysten asemaa asiakastiedon hallinnassa ja verkkomainonnassa”, toteaa Medialiiton toimialajohtaja Mikko Hoikka.

Pian aloittava uusi Euroopan komissio saattaa saada mahdollisuuden vetää nykyinen ePrivacy-ehdotus takaisin ja aloittaa sääntelykohteen arviointi päivitetyin tiedoin.

”Toivomme tällaista ratkaisua. Silloin sääntelyssä olisi mahdollista ottaa huomioon EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käsittelyperustejärjestelmän soveltamisesta saadut kokemukset sekä kärjistynyt kilpailuasetelma journalistista sisältöä julkaisevien yritysten ja alustapalveluyritysten välillä”, Hoikka perustelee.

Lisätietoja:
Mikko Hoikka
toimialajohtaja
mikko.hoikka@medialiitto.fi
p. 040 186 3503

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute