Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Komission digiveroehdotus on väärä keino oikeaan asiaan
  • /
Takaisin listaukseen
21.3.2018

Komission digiveroehdotus on väärä keino oikeaan asiaan

Medialiitto pitää Euroopan komission ehdotusta digitaalisen verotuksen uudistamisesta kokonaistavoitteeltaan oikeansuuntaisena, mutta esitetty ensivaiheen ratkaisu uudesta liikevaihtoverosta on keinona huono.

”Ratkaisu ei saa kasvattaa journalismia tuottavien mediayhtiöiden verotaakkaa. Muutoin se toimisi omia tavoitteitaan vastaan ja vaikeuttaisi edelleen kotimaisen riippumattoman median toimintaedellytyksiä,” huomauttaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Medialiiton mielestä kansainväliset alustajätit, kuten Google ja Facebook, olisi saatava maksamaan veroa Euroopasta keräämistään tuloista muiden yhtiöiden tavoin.

”Toimivan kilpailun kannalta on tärkeää, että digitaalisen liiketoiminnan verokohtelu on mahdollisimman tasapuolista ja reilua.”

Suomessa mediayhtiöt maksavat 20 prosentin yhteisöveroa digitaalisen mainosmyyntinsä tuloksesta. Kilpailevat kansainväliset teknologiayhtiöt eivät maksa tuloksestaan veroa Suomessa, vaan huomattavasti edullisemman verotuksen maissa. Googlen ja Facebookin yhteinen osuus Suomen noin 370 miljoonan euron verkkomainonnasta lähestyy jo puolta.

Komission ehdotus digitaalisen liiketoiminnan verotuksesta koostuu kahdesta osasta: väliaikaisesta erillisratkaisusta ja pidemmän aikavälin yleisestä ratkaisusta.

Ensivaiheen ratkaisu koskee yrityksiä, joiden liikevaihto ylittää 750 miljoonaa euroa ja EU-alueen liikevaihto digitaalisen mediamyynnin, digitaalisen välitystoiminnan ja käyttäjadatan myynnistä ylittää 50 miljoonaa euroa vuodessa. Yhtenäinen verokanta EU-alueella olisi kolme prosenttia näiden toimintojen liikevaihdosta.

”Tällaisenaan ehdotus uhkaa kiristää myös suurimpien eurooppalaisten mediayhtiöiden verotusta. Se ei ollut uudistuksen tarkoitus eikä sille ole perusteita”, Holmberg kritisoi.

Pidemmän aikavälin ratkaisussa käyttäjädataa hyödyntävien globaalien yritysten veronmaksua pyritään siirtämään niihin maihin, joissa tulos syntyy. Nyt voitoista maksetaan veroa niihin maihin, joissa yhtiöllä on toimipaikkoja.

Direktiiviehdotuksen hyväksyminen edellyttää jäsenvaltioiden yksimielistä päätöstä.

Euroopan komission ehdotus
News Media Europen tiedote

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute