Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Journalistiliitto ja Medialiitto yhtä mieltä: Palkkatuki paras tapa turvata kriisiajan tiedonvälitys
  • /
Takaisin listaukseen
20.5.2020

Journalistiliitto ja Medialiitto yhtä mieltä: Palkkatuki paras tapa turvata kriisiajan tiedonvälitys

Työntekijöitä edustava Journalistiliitto ja alan työnantajien Medialiitto ovat löytäneet yhteisen näkemyksen parhaasta tavasta tukea luotettavaa tiedonvälitystä kriisiajan yli. Liitot ovat vedonneet yhdessä maan hallitukseen, että se päättäisi pikaisesti koronakriisin vaikutuksista kärsineiden medioiden tukemisesta.

Liitot esittävät, että tuki kohdennettaisiin journalistiseen sisällöntuotantoon palkkatukena. Tilapäinen tuki voitaisiin kohdentaa mainosmyynnin menetyksistä koronakriisissä eniten kärsineille tiedotusvälineille. Näin tuki kohdistuisi suoraan sisältöihin ja tukisi median toimintaedellytyksiä kaikkialla Suomessa.

Koronaepidemia ja sen rajoitustoimet ovat hyydyttäneet nopeasti mediamyynnin, joka on journalismin rahoittamisen toinen kivijalka tilausmaksujen ohella. Yli puolet mediayrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöään. Kriisin pitkittyessä alaa uhkaavat irtisanomiset ja konkurssit. Suurimpana riskinä on maakunnallisen ja paikallisen tiedonvälityksen katoaminen.

”Alan tilanne on vakava. Suomeen tarvitaan pikainen tuki, joka kattaa alan mahdollisimman laajasti ja on mittaluokaltaan riittävän vaikuttava. Media ei voi poikkeusaikana laittaa lappua luukulle ja luvata palaavansa asiaan aikojen parantuessa”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg toteaa.

Koronakriisi on kärjistänyt Suomen ja muiden Pohjoismaiden mediapolitiikan eroja. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on ymmärretty kaupallisen median rooli demokratian tukijana. Muut Pohjoismaat ovat jo lisänneet mediatukiaan 24–64 miljoonalla eurolla koronakriisin vuoksi.

Myös normaalioloissa journalismia tuetaan muissa Pohjoismaissa vuosittain 50–80 miljoonalla eurolla. Suomessa vähemmistökielisen uutismedian tuki on tänä vuonna 0,5 miljoonaa ja kulttuurilehtien tuki 0,8 miljoonaa euroa. Samaan aikaan median verotus on selvästi muita Pohjoismaita korkeampi.

Liitot pitävätkin erinomaisena, että koronatuen ohella liikenne- ja viestintäministeriö on alkanut suunnitella myös pysyvää mediatukijärjestelmää.

”Journalistiliito ja Medialiitto tarjoavat haluttaessa ministeriön valmistelijoiden käyttöön kaikki taustatietomme, osaamisemme ja verkostomme”, Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho lupaa.

Lisätietoja:
Hanne Aho, puheenjohtaja, Journalistiliitto, p. 050 525 4345
Jukka Holmberg, toimitusjohtaja, Medialiitto, p. 040 735 1690

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute