Evästesääntelyn uudistaminen esillä Brysselissä

Medialiitto osallistui heinäkuussa Brysselissä EU-komission kutsumana komissaari Michael McGrathin kuulemiseen kuluttajansuojasta digitaalisessa ympäristössä.
Medialiitto keskittyi kuulemisessa evästesääntelyn uudistamistarpeeseen. Toimituksellisen median on entistä vaikeampaa saada suostumuksia asiakkailtaan edes toimituksellisiin tarkoituksiin, mikä vaikeuttaa mediapalveluiden kehittämistä.
”Sekä toimituksellisten evästeiden että yleisömittauksen tulisi olla vapaita erillisistä suostumusklikkauksista. Verkkojournalismilla täytyy voida palvella sujuvasti myös niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita säätämään asetuksiaan”, Medialiiton toimialajohtaja Mikko Hoikka korostaa.
Verkkopalvelut ovat monimuotoistuneet, mikä ei vielä toistaiseksi näy sääntelyssä. Reilun kilpailun turvaamiseksi tarpeellista olisi, että alustayhtiöiden ja medioiden välistä kilpailuasetelmaa tasapainotettaisiin esimerkiksi porrastamalla erityyppisten toimijoiden vastuuta.
”Sähköisen viestinnän ja verkkomainonnan sääntelyssä on tärkeä huomioida eri toimijoiden koko markkinoilla, niin kuin EU:n digipalveluasetuksessa on tehty verkkoalustojen velvoitteita porrastamalla. Erityisen tärkeää tämä on journalistisen medialle, joiden toimintaedellytysten turvaaminen on kriittistä koko yhteiskunnan kannalta ja joiden verkkopalveluilla on erityisasema luotettavan tiedonvälityksen turvaamisessa”, Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Riikka Tähtivuori toteaa.
Komissio käynnisti kuulemistilaisuuden jälkeen Digital Fairness Act -hankkeesta julkisen konsultaation, joka on auki 25.10. asti. Lainsäädäntöehdotusta Digital Fairness Actiksi odotetaan kesällä 2026.