Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Evästesääntelyn uudistaminen esillä Brysselissä
  • /
Takaisin listaukseen
19.8.2025

Evästesääntelyn uudistaminen esillä Brysselissä

Medialiitto osallistui heinäkuussa Brysselissä EU-komission kutsumana komissaari Michael McGrathin kuulemiseen kuluttajansuojasta digitaalisessa ympäristössä.

Medialiitto keskittyi kuulemisessa evästesääntelyn uudistamistarpeeseen. Toimituksellisen median on entistä vaikeampaa saada suostumuksia asiakkailtaan edes toimituksellisiin tarkoituksiin, mikä vaikeuttaa mediapalveluiden kehittämistä.

”Sekä toimituksellisten evästeiden että yleisömittauksen tulisi olla vapaita erillisistä suostumusklikkauksista. Verkkojournalismilla täytyy voida palvella sujuvasti myös niitä, jotka eivät ole kiinnostuneita säätämään asetuksiaan”, Medialiiton toimialajohtaja Mikko Hoikka korostaa.

Verkkopalvelut ovat monimuotoistuneet, mikä ei vielä toistaiseksi näy sääntelyssä. Reilun kilpailun turvaamiseksi tarpeellista olisi, että alustayhtiöiden ja medioiden välistä kilpailuasetelmaa tasapainotettaisiin esimerkiksi porrastamalla erityyppisten toimijoiden vastuuta.

”Sähköisen viestinnän ja verkkomainonnan sääntelyssä on tärkeä huomioida eri toimijoiden koko markkinoilla, niin kuin EU:n digipalveluasetuksessa on tehty verkkoalustojen velvoitteita porrastamalla. Erityisen tärkeää tämä on journalistisen medialle, joiden toimintaedellytysten turvaaminen on kriittistä koko yhteiskunnan kannalta ja joiden verkkopalveluilla on erityisasema luotettavan tiedonvälityksen turvaamisessa”, Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Riikka Tähtivuori toteaa.

Komissio käynnisti kuulemistilaisuuden jälkeen Digital Fairness Act -hankkeesta julkisen konsultaation, joka on auki 25.10. asti. Lainsäädäntöehdotusta Digital Fairness Actiksi odotetaan kesällä 2026.

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute