Hakutulokset haulle: 1506

Luottamus uutisiin vahvistui koronapandemian aikana

Suomalaisista 73 prosenttia kertoo luottavansa itse seuraamiinsa uutisiin, mikä on 4 prosenttiyksikköä edellisvuotista enemmän. Useimpiin uutisiin luottavien suomalaisten osuus puolestaan kasvoi peräti 9 prosenttiyksiköllä 65 prosenttiin. ”Todennäköisin syy näin selvään luottamuksen kasvuun on koronapandemia”, kertoo Suomen maaraportista vastannut Tampereen yliopiston tutkija Esa Reunanen. Suomessa uutisiin luottavien osuus oli aiempien vuosien tavoin vertailun suurin, ja ero…

Uutismedioiden verkkosivut suosituin uutislähde

Suosituin uutislähde suomalaisilla on tänä vuonna sanomalehtien omat verkkosivustot ja sovellukset, kun se on edellisinä vuosina ollut televisiouutiset. Suomalaisista 68 prosenttia kertoo menevänsä verkossa suoraan uutismedian sivuille tai sovellukseen uutisia etsiessään, kun useimmissa muissa vertailun maissa verkkouutisiin päädytään tyypillisemmin sosiaalisen median, sanahaun tai uutislinkkejä koostavan palvelun kautta. Myös muut verkon uutislähteet ovat Suomessa lisänneet suosiotaan…

Verkko pääasiallinen uutislähde jo yli puolella suomalaisista

Verkon asema pääasiallisena uutislähteenä on vahvistunut samalla, kun painettujen lehtien rooli on jatkuvasti heikentynyt. Myös pelkän sosiaalisen median ja blogien suosio pääasiallisena uutislähteenä on kasvanut tasaisesti. Sosiaalisella medialla on nyt yhtä suuri osuus pääasiallisena uutislähteenä kuin painetuilla lehdillä eli 9 prosenttia. ”Suomalaisilla uutisbrändeillä on edelleen vahva tunnettuus. Tämä näkyy hyvin siinä, että Suomessa mennään edelleen…

Media-alalle haetaan yhteistä tunnistautumista

Asiaa selvittää Media Metrics Finland, joka saa selvitystyöhön tukea Medialiiton uuden kasvun toimialueelle perustetulta teknologiaryhmältä. Teknologiaryhmän ensimmäisiä tavoitteita on yhteisen käyttäjätunnistusratkaisun edistäminen siten, että yksittäisen mediayhtiön palveluun luotu tunnus olisi käytettävissä myös toisen yhtiön palvelussa. Media Metrics Finlandilla on meneillään selvitys yhteisen käyttäjätunnistusratkaisun kehittämisestä. Selvitys valmistuu keväällä 2019 ja sen tulokset julkistetaan Medialiiton jäsenille järjestettävässä…

Think Ink -innovaatiokilpailun voitto videon ja äänen yhdistävälle podcast-applikaatiolle

Jaetulle toiselle sijalle ylsivät lisätyn äänitodellisuuden mobiiliratkaisu Voconaut ja kuvan rajauksen mullistava Frameright. Kolmanneksi sijoittuivat mediamyynnin työkalu Superskills ja edutainment-alusta Newsverse. Suuruudeltaan 80 000–10 000 euron palkinnot on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen. Kilpailun voittaja VidCast on mobiililaitteisiin suunniteltu podcast-applikaatio. Matalan kynnyksen julkaisualusta yhdistää sekä ääntä että videoita tarjoten käyttäjälle mahdollisuuden valita kuunteleeko vai katseleeko hän –…

Uutta kasvua -webinaari 26. lokakuuta

Uutta kasvua -seminaarin hankkeet esittelevät uutta tietoa ajankohtaisista media-alaan liittyvistä teemoista. Syksyn webinaarissa keskityttiin erilaisiin vaihtoehtoihin jakelun ongelmien ratkaisemiseksi sekä tarkasteltiin päätoimittajien suhtautumista innovaatioihin toimituksissa. Ensimmäisessä esitellyssä hankkeessa pohditaan, millä eväin päätoimittajat luotsaavat organisaatiotaan kohti alalle tärkeitä innovaatioita. Toisessa hankkeessa tarkastellaan, missä määrin kuluttajat pitävät erilaisia jakeluratkaisuja hyväksyttävinä ja toivottavina. Kolmannessa hankkeessa tutkitaan, miten haja-asutusalueiden asukkaat…

Uutta kasvua -verkkoseminaari 22. huhtikuuta

Seminaarin ohjelma Tilaisuuden avausNoora Alanne, Media-alan tutkimussäätiö Tiekartta vapauteen: Miten uutismedia vapautuu Piilaaksoon vallasta?Carl-Gustav Lindén, Helsingin yliopisto Päätöksentekotapa ohjaa kuluttajien mediavalintojaHanna Willman-Iivarinen, Tampereen yliopisto Yhteismittareita tv- ja videomainontaanAnna Lujanen, Screenforce Finland Mediamyynnin uusi ulottuvuus – lisätyn todellisuuden mainosteknologian kehityshanke mediataloilleEmmi Jouslehto, Arilyn PäätössanatNoora Alanne, Media-alan tutkimussäätiö Ilmoittautuminen Seminaari pidetään suorana lähetyksenä Teamsin kautta. Tilaisuus on…