Hakutulokset haulle: 1502

Media-alan tulevaisuusselvitys tarjoaa tukea yritysten strategiatyöhön

Media-alan tutkimussäätiön rahoittaman media-alan tulevaisuusselvityksen tarkoituksena on kuvata, miltä median ja mediayritysten mahdolliset tulevaisuudet voivat näyttää vuonna 2035. Selvitys tarjoaa uutta tietoa, ajankohtaista näkemystä ja käytännöllisiä työvälineitä mediayritysten strategiatyön, päätöksenteon ja tulevaisuuden kasvun tueksi. Neljä skenaariota ennakoinnin tueksi Selvityksessä esitellään neljä mediaskenaariota: ”Media jatkumolla”, ”Taistelu informaatiosta”, ”Journalismin renessanssi” ja ”Viihteen voima”. Ne eivät ole ennusteita…

Yhä useampi suomalainen lukee verkkouutisia ainoastaan älypuhelimelta

Älypuhelimen merkitys uutisvälineenä vahvistuu edelleen. Kun vielä aikaisemmissa tutkimuksissa älypuhelin oli tietokonetta täydentävä keino seurata uutisia, siitä on nyt tullut yhä useammalle pääasiallinen tai ainoa verkon uutisväline. Ikäluokkien välillä on kuitenkin huomattavia eroja Älypuhelinta pitää pääasiallisena verkon uutisvälineenään 70 prosenttia 18–24-vuotiaista suomalaisvastaajista, kun 55 vuotta täyttäneillä osuus on vain 19 prosenttia. Kotimaisella uutismedialla vahva asema…

Noora Pinjamaa VTS:n asiamieheksi ja Medialiiton asiantuntijaksi

Pinjamaa viimeistelee väitöskirjaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa media-alan digitalisaatiosta ja sosiaalisen median vaikutuksista media-alan yritysten liiketoimintaan. Hän on myös vieraileva tutkija Berkeleyn yliopistossa Yhdysvalloissa. Pinjamaa on työskennellyt muun muassa Bonnier Publicationsilla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana sekä projektipäällikkönä Aller Medialla. Viestintäalan tutkimussäätiö edistää painetun ja sähköisen sekä sisältölähtöisen digitaalisen viestinnän ja niihin läheisesti liittyvien toimintojen kilpailukykyä. Säätiö tukee liiketoiminnan…

Luottamus uutisiin vahvistui koronapandemian aikana

Suomalaisista 73 prosenttia kertoo luottavansa itse seuraamiinsa uutisiin, mikä on 4 prosenttiyksikköä edellisvuotista enemmän. Useimpiin uutisiin luottavien suomalaisten osuus puolestaan kasvoi peräti 9 prosenttiyksiköllä 65 prosenttiin. ”Todennäköisin syy näin selvään luottamuksen kasvuun on koronapandemia”, kertoo Suomen maaraportista vastannut Tampereen yliopiston tutkija Esa Reunanen. Suomessa uutisiin luottavien osuus oli aiempien vuosien tavoin vertailun suurin, ja ero…

Uutismedioiden verkkosivut suosituin uutislähde

Suosituin uutislähde suomalaisilla on tänä vuonna sanomalehtien omat verkkosivustot ja sovellukset, kun se on edellisinä vuosina ollut televisiouutiset. Suomalaisista 68 prosenttia kertoo menevänsä verkossa suoraan uutismedian sivuille tai sovellukseen uutisia etsiessään, kun useimmissa muissa vertailun maissa verkkouutisiin päädytään tyypillisemmin sosiaalisen median, sanahaun tai uutislinkkejä koostavan palvelun kautta. Myös muut verkon uutislähteet ovat Suomessa lisänneet suosiotaan…

Verkko pääasiallinen uutislähde jo yli puolella suomalaisista

Verkon asema pääasiallisena uutislähteenä on vahvistunut samalla, kun painettujen lehtien rooli on jatkuvasti heikentynyt. Myös pelkän sosiaalisen median ja blogien suosio pääasiallisena uutislähteenä on kasvanut tasaisesti. Sosiaalisella medialla on nyt yhtä suuri osuus pääasiallisena uutislähteenä kuin painetuilla lehdillä eli 9 prosenttia. ”Suomalaisilla uutisbrändeillä on edelleen vahva tunnettuus. Tämä näkyy hyvin siinä, että Suomessa mennään edelleen…

EK luopuu keskusjärjestösopimuksista – Media-alalla ei vaikutusta

Media-alalla irtisanotut keskusjärjestösopimukset on jo aiemmin korvattu omilla alakohtaisilla sopimuksilla. EK teki sääntömuutoksen, joka tuli voimaan vuonna 2016. Sen seurauksena EK ei enää tee keskitettyjä tulopoliittisia ratkaisuja eikä keskusjärjestösopimuksia.

Uutta kasvua -verkkoseminaari 22. huhtikuuta

Seminaarin ohjelma Tilaisuuden avausNoora Alanne, Media-alan tutkimussäätiö Tiekartta vapauteen: Miten uutismedia vapautuu Piilaaksoon vallasta?Carl-Gustav Lindén, Helsingin yliopisto Päätöksentekotapa ohjaa kuluttajien mediavalintojaHanna Willman-Iivarinen, Tampereen yliopisto Yhteismittareita tv- ja videomainontaanAnna Lujanen, Screenforce Finland Mediamyynnin uusi ulottuvuus – lisätyn todellisuuden mainosteknologian kehityshanke mediataloilleEmmi Jouslehto, Arilyn PäätössanatNoora Alanne, Media-alan tutkimussäätiö Ilmoittautuminen Seminaari pidetään suorana lähetyksenä Teamsin kautta. Tilaisuus on…

Uutiskirje

Liiton uutiskirjeessä kerromme mm. ajankohtaisasiaa media-alan yleisestä edunvalvonnasta, tulevista tapahtumista sekä teknologisesta tutkimus- ja kehitystoiminnasta. Uutiskirje lähetetään joka toinen viikko kesä- ja joulutaukoja lukuun ottamatta. Voit tilata uutiskirjeen alla olevalla lomakkeella. Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia. Henkilötietojen käsittely Medialiiton toiminnassa Lähetyt uutiskirjeet 2024Medialiiton uutiskirje 29.2.2024Medialiiton uutiskirje 15.2.2024Medialiiton uutiskirje 2.2.2024Medialiiton uutiskirje 18.1.2024 2023Medialiiton uutiskirje 21.12.2023Medialiiton…