Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Elinkeinopolitiikka
    • Edunvalvonta
    • Tavoitteet
    • Periaatteet
    • Lausunnot
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Uusi kasvu
    • Tavoitteet
    • Toimenpiteet
    • Alan koulutukset
  • Toimialatieto
    • Tilastot
    • Mediafaktat
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Elinkeinopolitiikka
  • /
  • Yksityinen: Hallitusohjelmatavoitteet 2019–2023
  • /
  • Verotus
  • /
Verotus
  • Edunvalvonta
  • Tavoitteet
  • Periaatteet
  • Lausunnot
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
    • Suomi tarvitsee mediapolitiikan
    • Kevennetään lukemisen verotusta
    • Kilpailu tasapuoliseksi

Verotus

Kevennetään lehtien, kirjojen ja digitaalisten julkaisujen verotusta

Suomen mediamarkkinoilla tapahtui vuonna 2012 merkittävä muutos, kun kustannustoiminnan liikevaihto eriytyi bruttokansantuotteen kehityksestä. Lehtitilausten verotuksen kiristyminen vauhditti osaltaan tätä muutosta.

Lehtien, kirjojen ja digitaalisten julkaisujen arvonlisäverotusta keventämällä voidaan tehokkaasti ja kilpailuneutraalisti edistää demokratian toimintaa, oppimista ja kotimaista kulttuuria.

Arvonlisäveron keventämisen vaikutus kohdistuu mediatuotteisiin, joista lukija on valmis maksamaan. Se edistää investointeja laatujournalismiin, kirjallisuuteen ja innovatiivisiin oppimateriaaleihin. Oikea, luotettava ja analyyttinen tieto ehkäisee myös yhteiskunnan eriarvoistumista.​

Merkittävin vaikutus saavutettaisiin lehtien, kirjojen ja digitaalisten julkaisujen siirtämisellä nollaverokantaan.​

Valtaosa Euroopan valtioista soveltaa lehtiin ja kirjoihin alennettuja verokantoja. Sekä eurooppalaisessa että pohjoismaisessa vertailussa Suomen nykyiset mediatuotteiden verokannat ovat korkeita.

Euroopan unionin oikeus ei nykyisellään salli alle 5 prosentin verokantoja liittymissopimuksissa tehtyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Komissio on kuitenkin ehdottanut alennettujen verokantojen osittaista vapauttamista, jolloin päätös mediatuotteiden verokannoista olisi mahdollista tehdä itsenäisesti ilman muutoksia muiden tuotteiden ja palvelujen verokantoihin.

Ratkaisuehdotuksemme

Tuetaan Euroopan komission ehdotusta alennettujen arvonlisäverokantojen vapauttamisesta ja otetaan mahdollisuus keventää mediatuotteiden arvonlisäveroa viipymättä käyttöön.

Ennen kuin EU-sääntely mahdollistaa nollaverokannan, hyödynnetään kansallisesti kaikki mahdollinen liikkumavara julkaisujen verotuksen keventämiseksi.​

 

Lisätietoja

Mikko Hoikka.
Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Sakari Laiho.
Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 6361
00021 Laskutus
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: BAWCFI22
Välittäjä: Basware Oyj

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute