Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Verkkoalustat komission syynissä
  • /
Takaisin listaukseen
16.9.2020

Verkkoalustat komission syynissä

Euroopan komission suunnitelmat puuttua verkkoalustojen portinvartija-asemasta aiheutuviin ongelmiin ja uudistaa niitä koskevaa vastuusääntelyä ovat erittäin tervetulleita. Tavoitteina tulee olla EU:n aseman vahvistaminen digimarkkinoilla ja kilpailuedellytysten tasapuolistaminen.

Uudistuksia tehtäessä tulisi erityisesti pitää mielessä eurooppalaisten mediayritysten kilpailuasema suhteessa globaalisti toimiviin alustajätteihin. Nykylainsäädäntö on mahdollistanut sen, että isojen verkkoalustojen ansaintamalli perustuu merkittävässä määrin mediayritysten tuottamien sisältöinvestointien hyödyntämiseen. Alustajätit keräävät valtaosan digimainonnan tuloista ilman sisältövastuuta.

Ongelman ydin on siinä, ettei kilpailu digitaalisilla markkinoilla ole reilua.

Ennakkosääntely tasapuolistamaan kilpailua

Komission suunnitelmissa on säädellä portinvartija-asemassa toimivien isojen verkkoalustojen toimintaa ennakkosääntelyllä. Kunnianhimoiset toimet ovat tarpeen, jotta digitaalisten markkinoiden toimivuuden parantaminen on mahdollista.

Ennakkosääntelyä tarvitaan sen varmistamiseksi, että kotimaisten mediayritysten sisältö on kansalaisten saatavilla. Luotettavan sisällön tulee löytyä uutispalveluista, hakupalveluista ja älykaiuttimista. Nykylainsäädäntö ei estä alustajättejä suosimasta omia sisältöjään eikä turvaa mediayritysten sisältöjen saatavuutta alustoilla. Ongelman korjaamiseksi tarvitaan EU-tasoista lainsäädäntöä.

Data on digitaalisten markkinoiden moottori. Nykyisellään alustajättien ylivalta datamarkkinoilla on silmiinpistävä niiden hallinnoiman valtavan datamäärän vuoksi. Pahimmillaan portinvartija toimii venttiilinä, jonka vuoksi mediayritys jää kokonaan vaille tarvitsemaansa dataa asiakkaistaan. Ilman dataa taas digitaalisilla mainosmarkkinoilla pärjääminen on mahdotonta.

Portinvartijoina toimivilla verkkoalustoilla tulisikin olla velvollisuus jakaa dataa.

Tarve datan jakamiseksi on ollut esillä kansainvälisessä keskustelussa. Myös Suomessa kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan sääntelyllä on mahdollisuus turvata tiedon laajempi saatavuus tilanteissa, joissa alalle tulon esteet ovat luonnostaan rakenteellisia.

Vastuusääntely kaipaa uudistusta

Verkkoalustoja koskeva vastuusääntely on 20 vuotta vanhaa. Digitaalinen toimintaympäristö on tänä aikana muuttunut radikaalisti.

Verkkoalustat ovat moninainen joukko erilaisia toimijoita. Vastuusääntelyn uudistustarpeet koskevatkin erityisesti aktiivisesti toimivia verkkoalustoja, jotka vaikuttavat esimerkiksi algoritmein siihen, mitä sisältöä ja missä järjestyksessä kuluttajille näytetään.

Vastuusääntelyä tulee uudistaa lisäämällä verkkoalustojen vastuuta puuttua laittomaan sisältöön. Verkkoalustojen tulisi mahdollistaa sujuva tapa ilmoittaa laittomasta sisällöstä sekä poistaa laiton sisältö viipymättä ilmoituksen perusteella. Ilmoitukseen perustuvan poistamisvelvollisuuden lisäksi aktiivisesti toimivilla verkkoalustoilla tulisi olla oma-aloitteinen seurantavelvollisuus.

Digitaalisten markkinoiden toimivuus on avainasemassa myös demokratian ja sananvapauden toteutumisessa.

Monimuotoisen median toiminnan turvaamiseksi on olennaista, ettei verkkoalustoilla ole oikeutta puuttua päätoimittajavastuulla julkaistuun sisältöön. Lainsäädännöllä tulee varmistaa, että tiedotusvälineen sisältöön sovelletaan ainoastaan alkuperämaan lakia.

Medialiitto antoi komissiolle vastauksensa digitaalisten palvelujen uudistamista koskevassa julkisessa kuulemisessa. Vastaus on luettavissa kokonaisuudessaan Medialiiton nettisivujen lausunnot-osiossa.

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute