Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Valmiimpana kohtaamaan seuraava musta joutsen
  • /
Takaisin listaukseen
22.3.2021

Valmiimpana kohtaamaan seuraava musta joutsen

Tulevaisuuden ennakointia tehdään yrityksissä liian vähän. On kuitenkin tärkeää pohtia, millaisia tarpeita on muotoutumassa ja mistä voisi syntyä uutta liiketoimintaa. Myös yllättäviin uhkiin kannattaa varautua.

Vuosi sitten saimme hyvin konkreettisen esimerkin tulevaisuuden ennakointiin liittyvästä käsitteestä musta joutsen. Jotain, mihin emme olleet varautuneet ja jonka vaikutukset ovat järjettömän suuret. Toki villieläimistä tarttuvista epidemioista ja laajaksi levittäytyneistä pandemioista on kokemusta ihmisen historian ja viimeisten vuosikymmenienkin ajalta. Silti korona pääsi yllättämään aikana, jolloin tieto kulkee nopeammin kuin virus.

Opiskelin tulevaisuuden ennakointia sekä Turun että Tampereen yliopistossa. Havaitsimme yhdessä pidempään työelämässä mukana olleiden kurssitovereiden kanssa, että tulevaisuuden ennakointia ei tehdä missään yrityksessä ainakaan liikaa, jos edes riittävästi. On myös paljon yrityksiä, joissa sitä ei tehdä lainkaan.

Olisi kuitenkin syytä pohtia, millaisia tarpeita on syntymässä ja mistä voisi kehittyä uutta liiketoimintaa. Entä miten varaudumme johonkin, joka tulee kaiken todennäköisyyden mukaan vaikuttamaan toimintaamme heikentävästi? Millaisia tulevaisuuskuvia meillä voisi olla? Tulevaisuuden ennakointityössä viisautta kannattaa koota monipuolisesti. Pohjatyötä tehdään erilaisilla tutkimuksilla ja tilastoanalytiikalla.

Uutismedian liitossa olemme tehneet jo useita vuosia tulevaisuuden ennakointityötä yhdessä jäsenkuntamme kanssa. On ilahduttavaa huomata, kuinka innokkaasti jäsentemme erilaisia asiantuntemusalueita edustavat ihmiset ovat lähteneet miettimään muun muassa hiljaisia signaaleja, muutoksen suuntia ja sitä, millaisia asioita on syytä ratkaista ja toteuttaa tulevien vuosien aikana.

Kyllästymistä ei ole näkyvissä. Tulevaisuuskyselyjen vastaajamäärät ovat huimia vuodesta toiseen, ja saamme kiitosta siitä, että pyydämme pohtimaan näin kiinnostavia asioita. Yhdessä aikaan saatuja, tulevaisuutta luotaavia katsauksia myös luetaan ahkerasti.

Synkkyyttä tarjoava musta joutsen voi lamaannuttaa tai se voi innostaa ratkaisemaan asioita uudella tavalla. Kumman valitset?

Jotta olemme valmiimpia tulevaan, ennakoinnin voi aloittaa tutustumalla vaikkapa Media 2030 -sivustoon ja megatrendeihin Sitran sivustolla.

Sirpa Kirjonen.
Sirpa Kirjonen markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto puh. +358 40 777 7210 sirpa.kirjonen@uutismediat.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute