Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Uutta kasvua tarinankerronnasta
  • /
Takaisin listaukseen
27.3.2018

Uutta kasvua tarinankerronnasta

Medialiiton ja Viestintäalan tutkimussäätiön Uutta kasvua -seminaarissa syvennyttiin perjantaina 23.3. sisältömarkkinointiin. Sisältömarkkinointi on puhuttanut media-alan ammattilaisia jo pitkään, mutta tuoreimpien tutkimusten mukaan sen merkitys ja käyttötavat mediataloissa vaihtelevat suuresti.

Mediatalojen ansaintamallin ytimessä on yleisöjen ja tilaajamyynnin lisäksi ollut aina mainonta. Olennaisin sisältömarkkinoinnin tuoma muutos sekä mainostajille että mediataloille on siirtyminen kampanjalähtöisestä mainonnasta ja markkinoinnista strategiseen tekemiseen.

Sisältömarkkinoinnista puhutaan usein synonyymina natiivimainonnan kanssa. Yksi osuvimmista kuvauksista määrittelee sisältömarkkinoinnin seuraavasti: ”Sisältömarkkinoinnissa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä, jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä, sen parhaiten tavoittavissa kanavissa” (Content Marketing Institute).

Viestintäalan tutkimussäätiön vuonna 2016 rahoittaman tutkimuksen mukaan sisältömarkkinoinnin kasvu kertoo uudenlaisesta suhtautumisesta mainontaan ja markkinointiin. Pirstaloitunut, monikanavainen verkkomainontaympäristö on pakottanut mainostajat miettimään tarkemmin juuri heille sopivia kanavia ja kohdeyleisöjä. Joka viides markkinoija ja brändi suunnitteli vuonna 2016 lisäävänsä yhteistyötä sisältömarkkinointiin erikoistuneiden kumppanien kanssa. (Aller Media: Sisältömarkkinointi 2016).

Medioilta osaamista monipuoliseen sisällöntuotantoon

Monet mediatalot ovat tunnistaneet markkinoijien tarpeen paitsi laadukkaalle tarinankerronnalle myös luotettavalle kumppanille. Mediataloista löytyy vahvaa osaamista yleisösuhteen rakentamiseen ja siksi sisältömarkkinoinnin kehittäminen on ollut luonteva jatkumo mediatalojen tarjoamiin palveluihin.

Esimerkit mediatalojen ja markkinoijien onnistuneesta sisältöyhteistyöstä osoittavat, että toimittajien taidoille on monenlaista tarvetta ja kysyntää. Tämä käy ilmi myös Uutta kasvua -seminaarin keskusteluista. Esimerkiksi yhdysvaltalainen GateHouse Media on saanut uutta kasvua liiketoimintaansa sisältömarkkinointi- ja verkkopalveluista.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että vaikka mediatalon toimittajien taitoja voidaan hyödyntää niin journalistisiin kuin kaupallisiinkin sisältöihin, toimintojen välille on tärkeää vetää raja. Yksi suosituimmista mediatalojen ratkaisuista on se, että toiminnot pidetään erillisinä. Tämä onkin hyvä keino lisätä läpinäkyvyyttä ja selkeyttää journalististen ja muiden sisältöjen eroa asiakkaiden suuntaan.

Noora Alanne johtaja, uusi kasvu puh. +358 50 442 1507 noora.alanne@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute