Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Uudet korvamadot
  • /
Takaisin listaukseen
9.8.2018

Uudet korvamadot

Äänikirjat rynnivät markkinoille. Kaupallisen menestyksen ohella ne lisäävät myös yhdenvertaisuutta.

Kuluttajat ovat kesällä törmänneet uuteen ilmiöön, kirjojen mainontaan sähköisissä medioissa. Viime vuosina mainontaa ei ole juuri nähty isänpäivästä jouluun kestävän kirjasesongin ulkopuolella. Uuden panostuksen taustalla eivät kuitenkaan ole perinteiset kustantamot ja kirjakaupat, vaan äänikirjojaan markkinoivat yritykset, kuten Storytel, BookBeat ja Elisa.
Kuluttajat ovat vastanneet huutoon: viime vuonna äänikirjamarkkinat lähes kaksinkertaistuivat. Mainonnan ohella kasvua ovat tukeneet kuluttajien kyky kuluttaa äänikirjoja (älypuhelimet), tottumus ääneen uudenlaisena modernina mediana (podcastit), vanhan median uusi arvostus (radio) sekä aikaperusteisen hinnoittelumallin (Spotify) hyväksyminen. Kun tähän vielä lisätään Medialiiton toimialastrategian ennuste ääniohjauksesta tulevana megatrendinä, voidaan sanoa, että ääni on uusi musta. Kohta on siis ihan normaalia jutella sanomalehdelle tai rupatella tiskikoneen kanssa.

Kustannusalalla on pohdittu, ovatko äänikirjat haitaksi muille tuotteille, kuten esimerkiksi pokkareille tai sähkökirjoille. Entä ovatko ne kilpailijoita podcasteille? Markkinoilla tulee varmasti siirtymiä, mutta arvioin, että kirjojen osalta kokonaismarkkinat kasvavat ja äänikirjojen kuuntelijat ovat alttiimpia kokeilemaan myös podcasteja. Toivoa sopii, että käy kuten perunalastumarkkinoille, kun Pringles mainosti rajusti lanseeraustaan: kokonaismarkkina kasvoi Pringlesin markkinaosuutta enemmän.

Äänellä rikotaan myös muita valleja. Saavutettavuus on ollut eurooppalaisen ja sitä myötä suomalaisen vilkkaan poliittisen keskustelun ytimessä. Onkin suomalaisten arvojemme mukaista, että kaikilla on mahdollisuus tutustua kirjallisuuteen ja nauttia ja oppia sen avulla. Äänikirjat ovat merkittävä osa tämän tavoitteen toteuttamista – ne tuovat kirjat ikänäköisten, näkövammaisten ja dyslektikkojen ulottuville. Suomessa tähän tarpeeseen vastaa kaupallisen äänikirjamarkkinan ohella myös näkövammaisten kirjasto Celia.

Suomen Kustannusyhdistys järjesti yhdessä Celian kanssa seminaarin, jossa tarkasteltiin saavutettavien äänikirjojen nykytilaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö esitteli lainsäädännön kehityshankkeita, Celia kertoi omasta toiminnastaan ja kustantajat äänikirjojen kustantamisesta.

Seminaari synnytti runsaasti ahaa-elämyksiä. Osallistujat löysivät helppoja, konkreetteja tapoja edistää äänikirjojen saavutettavuutta vieläpä win-win -hengessä: erityisryhmiä palvellen ja kaupallisia markkinoita häiritsemättä. Tilaisuudessa vahvistuikin tunne yhteisellä asialla olemisesta. Ja taas Suomi voittaa!

Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute