Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Toinen aste teki syksyllä digiloikan
  • /
Takaisin listaukseen
15.9.2021

Toinen aste teki syksyllä digiloikan

Oppivelvollisuus laajeni tänä syksynä, ja samalla toisen asteen opinnot muuttuivat maksuttomiksi. Lukioissa ja ammattikouluissa tästä seurasi iso loikka digitaalisiin oppimateriaaleihin.

Oppivelvollisuutta laajennettiin tänä syksynä ulottumaan toisen asteen loppuun. Ensimmäinen ikäluokka sai nyt käyttöönsä maksuttomat oppimateriaalit, kun aloitti lukion tai ammattikoulun.

Kävi niin kuin Helsingin vuotta aiemmin tekemän maksuttoman toisen asteen kokeilun jäljiltä osattiin odottaa: iso siirtymä digitaalisten oppimateriaalien suuntaan. Opettajat valitsivat 63 prosenttisesti digitaalisen materiaalin, kun sen osuus edellissyksynä oli 40 %. Lukioissa peräti 72 % tilatusta materiaalista oli sähköistä.

Digimateriaalien logistiikka helpompaa

Oppimateriaalin ostaja vaihtui opiskelijoista ja heidän vanhemmistaan kuntiin ja kouluihin. Tapahtui myös muutakin mullistavaa. Uusi lukion opetussuunnitelma merkitsi sitä, että vanhat aineistot eivät enää suurelta osin olleet käyttökelpoisia. Tämä tuskin vaikutti kuntien ostoihin merkittävästi, sillä niillä ei vielä ollut aikaisemmilta vuosilta paperisia materiaaleja kierrätettäviksi.

Uuden opetussuunnitelman lisäksi materiaalien hankintarytmi muuttui. Aiemmin opiskelijat hankkivat materiaalinsa lukukausi tai jakso kerrallaan, mutta nyt kunnat ovat tehneet hankinnat koko tulevaksi vuodeksi. Edellä mainitut seikat aiheuttavat katkoksen tilastoihin, eikä siellä näkyvä hurja nousu ole siten merkki kysynnän pysyvästä kasvusta.

Logistiikka on oppilaitoksissa painava syy valita sähköinen oppimateriaali. On selvästi helpompaa jaella opiskelijoiden tarvitsemat oppimateriaalilisenssit tietokoneella määräajoiksi kuin jakaa, kerätä pois ja jakaa uudelleen paperisia kirjoja aina opintojaksojen vaihtuessa.

Kustantajien aineistot edelleen suosittuja

Havaittavissa ei ole siirtymää pois kustantajien tuottamista aineistoista. Tämä on ymmärrettävää, sillä valinnan tekevät opettajat, jotka ymmärtävät laadun päälle. Tarjolla on myös runsaasti eri kustantajien materiaaleja. Laadukkaalle oppimateriaalille on tulossa vielä yksi lisäkriteeri esteettömyysdirektiivin myötä, kun materiaalin tulee olla myös lukuesteisten käytettävissä.

Hieman yllättävä havainto kentältä on, että toisen asteen rehtorien korviin ei ole kantautunut tieto oppimateriaalit kilpailuttavasta hankintamekanismista, joka on toiminut vuosikymmeniä perusopetuksen puolella. Kustantajat ovatkin saaneet uudenlaisen neuvontatehtävän. Asiat ovat kuitenkin tunnetusti vähän hankalia ensimmäisellä kerralla, ja ensi syksynä rehtorit varmasti jo hoitavat hankinnat kokemuksen tuomalla varmuudella.

Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute