Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Medialle erityisasema evästesäännöissä
  • /
Takaisin listaukseen
20.11.2025

Medialle erityisasema evästesäännöissä

Evästebannerit voivat tulla paljon nykyistä harvinaisemmiksi, jos komission uusi sääntelymalli hyväksytään. Verkon käyttäjien evästevalinnat on tarkoitus keskittää omiin sovelluksiin, ja verkkosivut eivät pääsääntöisesti saisi häiritä heitä uusilla pyynnöillä.

Mediapalveluille komissio antaisi jatkossakin oikeuden suoriin yhteydenottoihin lukijoihinsa. Tämä on myös välttämätöntä, jotta journalismilla säilyy taloudelliset edellytykset toimia digitaalisessa ympäristössä.

Osana keskiviikkona 19.11.2025 julkistettua digitaalisen lainsäädännön yksinkertaistamispakettiaan Euroopan komissio esittää keskeisten evästesääntöjen siirtämistä niin kutsutusta ePrivacy-direktiivistä yleiseen tietosuoja-asetukseen (YTSA). Silloin kun evästeillä tallennetaan jotakin tai hankitaan pääsy käyttäjän päätelaitteelle henkilötietojen käsittelemistä varten, myös evästeitä koskisi jatkossa vain ja ainoastaan YTSA:n sääntely periaatteineen ja käsittelyperusteineen. Tämä yksinkertaistaisi merkittävästi nykytilaa, jossa evästeisiin sovelletaan päällekkäin kahden logiikaltaan varsin erilaisen oikeudenalan sääntöjä. Mediayritysten näkökulma avaukseen on varovaisen positiivinen. Se osoittaa myös näkyvästi, että verkon, datan ja tietosuojan sääntelyssä voidaan tehdä yhteiskunnan kannalta tarpeellista mediapolitiikkaa.  

Säännöt tekniikoille, joita ei vielä ole

Komissio katsoo, että lainsäädäntöratkaisu yleistyvään suostumusväsymykseen ja yhä lisääntyviin evästebannereihin olisi pitänyt löytää jo kauan sitten. Ratkaisu, jota se nyt esittää, on luonteeltaan tekninen. YTSA:han lisätään oma artiklansa rekisteröidyn valintoja koskevista automaattisista ja koneluettavista merkinnöistä. Selaimet ovat epäilemättä yksi mahdollinen paikka suostumusten hallintaan, mutta sääntely antaa tilaa myös uusille mahdollisille tekniikoille. Median kannalta erityisen tärkeä on artiklaluonnokseen sisältyvä, medioita koskeva nimenomainen poikkeus uuteen keskitetyn suostumuksenhallinnan pääsääntöön.

Linjauksessa on paljon hyvää, mutta paljon myös vaikeasti ennustettavaa. Media-alan päänsärkynä verkkoympäristössä ovat pitkään olleet erilaiset tekniset väliintulijat brändien lukijasuhteisiin, ja evästesääntelyn uudistamisessakin suurin pelko on ollut selainten aseman uusi vahvistaminen suostumuksia hallitsevana portinvartijana. Nyt porttiin ollaan onneksi asentamassa kissanluukkua mediaa varten, mutta sen käyttökelpoisuus riippuu vielä monesta liikkuvasta osasta. Yksi näistä on YTSA:n suostumuksen käsitteen riittävän tasapainoinen tulkinta, joka mahdollistaa medialle esimerkiksi erilaisten suostu tai maksa -mallien joustavan käytön jatkossakin.

Yleisömittaus ja toimitukselliset evästeet

Medialiitto on toivonut ePrivacy-direktiivin evästesääntelyä korjattavaksi siten, että yleisömittaus sekä toimitukselliset evästeet säädettäisiin vapaaksi suostumusvaatimuksesta. Yleisömittauksen osalta yksinkertaistamispaketti sisältää oman korjaavan säännöksensä, mutta toimituksellisten evästeiden kohtalo jää paketissa varsin epäselväksi.

Evästesääntöjen yhdenmukaistaminen YTSA:n järjestelmän kanssa on sinänsä tästäkin näkökulmasta lupaavaa, mutta luo samalla paljon uutta suunniteltavaa tietojenkäsittelyprosesseihin, ja ehkä myös päivitystarpeita kansalliseen tietosuojalakiin.

Aika on otollinen paradigmamuutokselle

Vanhaa ePrivacy-direktiiviä komission ei ainakaan heti ole tarkoitus kokonaan kumota. Evästeiden osaltakin se jäisi esityksen perusteella vielä koskemaan sellaista päätelaitteille pääsyn hankkimista tai tietojen tallentamista, jolla ei ole liityntää henkilötietojen käsittelyyn. Näille säännöille tuskin media-alan kannalta enää jäisi suurta merkitystä.

Sähköinen kotirauha, joksi ePrivacy-sääntöjen suojakohde on ehkä osuvinta nimetä, lienee oikeushyvänä jonkin verran muuttunut siitä, mikä se oli direktiiviä hyväksyttäessä vuonna 2002. Etenkin puhelinsovellusten ja niiden käyttäjätilien myötä ihmisten tietoisuus siitä, mikä osa dataa milloinkin on oman laitteen sisällä, mikä verkossa ja mikä pilvessä, on merkittävästi hämärtynyt. Tietosuoja eli henkilötietojen käsittelyn periaatteet puolestaan ovat relevantteja edelleenkin. Tämän kehityksen näkökulmasta evästesääntöjen niputtaminen osaksi YTSA:ta kuulostaa varsin loogiselta siirrolta.

Nyt eurooppalainen lainsäädäntöprosessi kaikkine käänteineen tietysti vasta alkaa. Hyvä uutinen silti on, että nyt se alkaa paperilla, jossa on myös näkyvät maininnat riippumattoman journalismin tärkeydestä demokraattisessa yhteiskunnassa ja tarpeesta turvata sen taloudellinen pohja.

Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute