Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Elinkeinopolitiikka
    • Edunvalvonta
    • Tavoitteet
    • Periaatteet
    • Lausunnot
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Uusi kasvu
    • Tavoitteet
    • Toimenpiteet
    • Alan koulutukset
  • Toimialatieto
    • Tilastot
    • Mediafaktat
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Media on ruokakasvattaja – pyrki se siihen tai ei
  • /
Takaisin listaukseen
7.2.2023

Media on ruokakasvattaja – pyrki se siihen tai ei

Miten mediasi puhuu ruuasta? Jakaako se vinkkejä hävikin pienentämiseen vai kehottaako antamaan kiloille kyytiä? Aikakausmedian uusi oppimateriaali ohjaa luotettavan ruokatiedon äärelle oikoen samalla virheellisiä väitteitä ruuasta ja hyvinvoinnista.

Ruoka puhuttaa. Samalla siitä liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa. Sosiaalisen median lisäksi vinksahtanutta ruokapuhetta tuottavat aikuiset.

Joulukuussa Helsingin Sanomien kolumnissa toimittaja kirjoitti kriittiseen sävyyn kouluruuasta. Hän oli käynyt sitä kerran maistelemassa. Toimittaja kirjoitti asiasta neljän lapsen äidin näkökulmasta ja totesi, että kasvisruoka on liian kevyttä.

Jos ja kun kasvispainotteista ruokavaliota halutaan lisätä sekä ihmisten että maapallon hyvinvoinnin vuoksi, näin mustavalkoiset kannanotot Suomen suurimman päivälehden pääkirjoitussivulla eivät edistä tavoitteen toteutumista.

Loppuvuonna herkutellaan, alkuvuonna sovitellaan syntejä

Se, mitä ja miten ruuasta kirjoitetaan, voi parhaassa tapauksessa olla teko lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveen ruokasuhteen puolesta. Pahimmassa tapauksessa ruoka liitetään ulkonäköön, jolloin seurauksena voi olla kompleksinen ruokasuhde.

Sosiaalisessa mediassa hyvinvointivinkkejä voi jakaa kuka vain. Mitä enemmän yleisöä on, sitä enemmän julkaisijalla on vaikutusvaltaa. Ristiriitaisen ja virheellisenkin informaation kohinassa aikakaus- ja uutismedioilla on tärkeä tehtävä: ne voivat toimia terveen ruokapuheen edistäjinä välittäen luotettavaa ja monipuolista tietoa ravinnosta ja hyvinvoinnista.

Media on ruokakasvattaja, pyrki se siihen tai ei. Siksi toimituksissa on tärkeää miettiä, millaista viestiä oma media ruuasta ja syömisestä välittää.

Kasviksia voi nostaa otsikoihin monesta näkövinkkelistä: Esitelläänkö kauden satokausiherkut ja vinkit hävikin pienentämiseen vai kehotetaanko antamaan kiloille kyytiä? Otsikot hyppäävät kaupan lehtihyllystä myös lasten ja nuorten silmille rakentaen mielikuvaa siitä, millainen syöminen on hyväksyttävää.

Tuttu mutta jo elähtänyt kaava on, että loppuvuonna herkutellaan ja alkuvuonna sovitellaan syntejä ja sulatellaan kinkkua. Ilahduttavaa muutosta onneksi näkyy jo. Samalla, kun ekologisuus on noussut ruokajutuissa nautinnon ja hyvinvoinnin rinnalle, lehdet jakavat laihdutusreseptien sijaan enenevässä määrin vinkkejä jouluruokajämien hyödyntämiseen ja satokausiruokiin.

Medialautanen ohjaa luotettavan ruokatiedon äärelle

Pelkästään ruokaan keskittyvien lehtien lisäksi moni aikakausmedia jakaa reseptejä, julkaisee ruokaliitteitä ja tarkastelee ravintoa ja ruuantuotantoa eri näkökulmista. Ruoka näkyy vahvasti myös aikakausmedioiden mainostilassa.

Suomalaisten aikakauslehtien monipuolista ruokasisältöä pääsee maistelemaan Aikakausmedian uudelta Medialautaselta, joka pureutuu ruokajournalismiin ja -mainontaan nautinnon, hyvinvoinnin ja ekologisuuden näkökulmista. Lehtiaineistojen lisäksi oppimateriaali koostuu opetusvideoista, joilla Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n asiantuntijat puhuvat ruuasta ikätasoisesti ja mikä tärkeintä – positiivisesti.

Medialautasen avulla voi tutkia ruuasta liikkuvien väitteiden paikkansapitävyyttä, tarkastella omaa ruokasuhdetta, harjoitella oman kehon viestien kuuntelemista sekä oppia tunnistamaan, mihin tarpeeseen ruokamainokset pyrkivät vetoamaan. Parhaassa tapauksessa oppimateriaali voi myös lisätä kouluruokamyönteisyyttä ja auttaa ymmärtämään, miksi kasvisruuan lisääminen on ekoteko.

Medialautasen sisältö on suunniteltu eskarista yläkouluun, mutta ei se ole pahitteeksi aikuisellekaan.

Piia Matikainen.
Piia Matikainen mediakasvatusasiantuntija, koulutussuunnittelija, Aikakausmedia puh. +358 40 920 9750 piia.matikainen@aikakausmedia.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 6361
00021 Laskutus
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: BAWCFI22
Välittäjä: Basware Oyj

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute