Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Media-alan tavoitteena kotimainen kirjautumisvaihtoehto teknologiajäteille
  • /
Takaisin listaukseen
14.3.2019

Media-alan tavoitteena kotimainen kirjautumisvaihtoehto teknologiajäteille

Media-alan murroksen ytimessä ovat muutokset asiakkaiden arjessa sekä sisällön kulutuksessa ja käyttötavoissa. Internet-yhteyden lisäksi teknologiajättien erilaiset alustat ja tuotteet, kuten mobiililaitteet, ovat vaikuttaneet siihen, että erityisesti ei-journalistisia, ilmaisia sisältöjä on jatkuvasti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta.

Teknologiajättien hallitessa verkkoa ja verkkosisältöjä myös media-alan on pitänyt huomioida alustat ja niiden vaikutukset toiminnassaan. Ala on todennut, että se tarvitsee yhteistyötä ja kansallisia ratkaisuja pärjätäkseen kilpailussa jättejä vastaan.

Erityisesti päättäjät ovat havahtuneet Yhdysvaltojen vuoden 2016 vaalien jälkeen alustojen rooliin disinformaation, propagandan ja vihapuheiden levittäjinä. Teknologiajättien vaikutukset ulottuvat demokratioiden vaarantamisen lisäksi vahvasti myös median liiketoimintaan. Jättien, kuten Facebookin ja Googlen, liiketoiminta perustuu mainostuloihin, ja esimerkiksi Suomessa ne hallitsevat yli puolta digimainosmarkkinasta.

Kotimainen toimiala on markkina-arvoltaan huomattavasti pienempi kuin yksikään isoimmista alustoista (katso kuva alla). Toimialalla onkin viime vuoden lopulla päätetty panostaa teknologiseen yhteistyöhön.

Parhaimmillaan yhteistyö synnyttää myös kuluttajien kannalta toimivampia ja käyttäjäystävällisempiä ratkaisuja. Yhteistyö voi olla esimerkiksi resurssien yhdistämistä maksumallien kehittämiseksi tai ääniteknologian luomista Suomen markkinaan sopivaksi.

Medialiitto perusti vuonna 2018 teknologiaryhmän, jossa alan yritysten asiantuntijat miettivät parhaita vaihtoehtoja teknologian kehittämiseen. Koko mediatoimialan ensimmäinen yhteinen hanke on Media Metrics Finlandin vetämä Mediatili. Kyseessä on yhteinen rekisteröitymis- ja kirjautumisratkaisu, joka mahdollistaa kuluttajille kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä tunnuksella ja salasanalla. Media-alan tutkimussäätiö on rahoittanut hankkeen selvitystyötä.

Selvitystyön loppuraportin ja Mediatili-konseptin tavoitteena on lisätä ymmärrystä suomalaisista median kuluttajista, yhteistyömalleista koko mediatoimialalla sekä laajan monitilaajaympäristön teknologiaratkaisuista. Päämääränä on luoda turvallinen, haluttava ja toimiva kirjautumisratkaisu kaikille suomalaisille median käyttäjille. Kun raportti keväällä 2019 valmistuu, se julkaistaan Media-alan tutkimussäätiön verkkosivuilla mediasaatio.fi.

Media-alalla ei ole aiemmin toteutettu näin laajaa rekisteröitymiseen ja kirjautumiseen liittyvää yhteistyöprojektia. Selvitystyössä kartoitetaan yhteisen tunnistautumisen hyödyt media-alalle, luodaan toimintamallit yhteistyölle sekä suunnitelma ratkaisun toteuttamiseksi. Selvitystyön vaiheista voi lukea lisää Media-alan tutkimussäätiön sivuilta.

Noora Alanne johtaja, uusi kasvu puh. +358 50 442 1507 noora.alanne@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute