Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Ihmiselle ihminen on kiinnostava
  • /
Takaisin listaukseen
18.11.2025

Ihmiselle ihminen on kiinnostava

Olin vieraana kustannustoimittajien mestarikurssin päättäneellä illallisella. Tovin aikaa samaa työtä tehneenä tunsin nöyrää ihailua näille immateriaalisen artesaaneille, jotka olivat edelleen nostaneet korkeaa ammattitaitoaan.

Noissa käsissä kirjailijoiden käsikirjoitus hioutuu viimeistellyksi nautinnolliseksi teokseksi. Asia, josta monet lukijat eivät ymmärrä ehkä kiittää, mutta sitäkin enemmän kirjailijat, joita he avustavat. Puhumattakaan kustantamoista, joille he tuovat merkittävän arvonlisän tuotantoon.

Mönjätulva tulee

Ajat muuttuvat ja nyt on paljon puhetta siitä jäävätkö ihmisten luomat ja hiomat teokset, oli kyse musiikista, kuvataiteesta, uutistuotannosta tai kirjallisuudesta, tekoälyn ällöttävän litkun (AI slop) alle.

Tuottaahan tekoäly typerryttävällä nopeudella teoksia, minkä seurauksena esimerkiksi Amazonissa on rajoitus, että samalta kirjailijalta ei saa tulla myyntiin kuin neljä teosta päivässä. Noita teoksia ei ole ihminen kirjoittanut eikä taitava kustannustoimittaja ole uhrannut niihin hetkeäkään.

AI-tuotokset törmäävät lakiin

On varmasti aluksi niin että uutuudenviehätyksenkin vuoksi ihmiset kiinnostuvat tekoälyn tuottamista halvoista tai ilmaisista kirjoista, lehdistä, biiseistä tai tauluista. Mutta onneksemme meillä on kysynnän ja tarjonnan laki: niukasti saatavilla oleva ja brändinä muitakin kiinnostava on halutumpaa ja hintavampaa kuin se, jota on saatavilla ylin kyllin.

Ihmiset ovat toki kiinnostuneet helppoudesta ja halpuudesta, mutta myös laadusta, statuksesta ja fiiliksestä. Edelleen myydään kristallilaseja ja posliinilautasia, vaikka muoviset vastaavat saisi konepestävinä paljon halvemmalla. Inhimillisen työn arvo teosten tekemisessä tulee siis tällä logiikalla vielä nousemaan.

Vaikeuksien kautta voittoon

Me emme kuitenkaan ole vielä siellä. Ensin on tiedossa kipua, kun seuraamme tekoälynorsun myllerrystä teosten lasikaupassa. Luovan alan onkin kyettävä löytämään tekoälyn järkevän käytön ja inhimillisen panoksen suhde. On myös ankarasti taisteltava niitä vastaan, jotka tekoälyn viitan alla yrittävät varastaa teoksemme. Ne, jotka selviytyvät, ovat onnistuneet vakuuttamaan kuluttajat inhimillisyyden arvosta ja kiinnostavuudesta.

Millainen tulevaisuuden markkina tulee olemaan, on luovien kokeilijoiden ja kuluttajien käsissä. Ihmisartesaanien arvostus ei tule laskemaan, ja siksi kustannustoimittajien mestarikurssien illallisia järjestetään jatkossakin.

Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute