Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Seminaari pureutuu liiketoiminnan ja teknologian kehittämiskeinoihin
  • /
Takaisin listaukseen
15.3.2017

Seminaari pureutuu liiketoiminnan ja teknologian kehittämiskeinoihin

Mistä ja miten media-ala löytää uutta kasvua vuonna 2017, kysytään Viestintäalan tutkimussäätiön, Medialiiton ja Tekesin yhteisessä Uutta kasvua -seminaarissa Helsingissä 15.3.2017.

Puhujat Suomesta ja ulkomailta esittelevät kansainvälistä tutkimustietoa, oppeja ja kokemuksia, joiden avulla media-ala voi kehittää liiketoimintaansa ja palvella asiakkaitaan parhaiten kanavasta ja paikasta riippumatta.

Paras palvelu tarkoittaa lukijoiden ja katsojien sitouttamista tekemällä sisältöjä, joiden vaikuttavuuden pystyy mittaamaan. Se tarkoittaa tekstin tuottamista automatisoivia työkaluja, joiden avulla saadaan aikaan entistä kattavampaa uutisointia ja lisää työ- ja syventymisaikaa toimittajille.

Yleisöllä on suosikkinsa

Monikanavaisuus on tullut jäädäkseen, mutta ei niin, että jokaiseen uuteen välineeseen satsataan henkilötyövuosia ja kehitystyötä vain sen uutuudenviehätyksen takia. Kyse on siitä, että yleisöllä on suosikkikanavansa, joista he eivät hevillä luovu. Media ei ole enää päätepiste vaan tori, jossa ihmiset kohtaavat.

”Sisällön vaikuttavuus ja laatu merkitsevät, ja niitä pitää pystyä myös mittaamaan”, A-Lehtien liiketoimintajohtaja Kaisa Ala-Laurila sanoo.

Netin mainosrahaa valuu yhä enemmän Facebookille ja Googlelle, ja verkkokauppa keskittyy Amazonin ja Alibaban kaltaisille yrityksille. Se on samalla mahdollisuus medialle auttaa ja ohjata ihmisiä parempien kauppojen äärelle – ja löytää New York Timesin ostaman Wirecutterin tapaan uusia tulonlähteitä affiliaattitoiminnasta.

Uusia työkaluja ja teknologiaa

Viimeistään nyt on aika huolehtia siitä, että median tekijöillä on joustavat ja nopeat työkalut, painottaa Keskisuomalaisen Chief Digital Officer Kirsi Hakaniemi. ”Pitää olla hyvin helppoa teknologiaa ja avoin viestintäkulttuuri”, Hakaniemi sanoo.

Helsingin Sanomissa on kerätty kokemuksia ohjelmallisesta tekstintuotannosta eli siitä, että tietokoneohjelma kirjoittaa otteluraportteja jääkiekko-otteluista. Se parantaa palvelutasoa – nopeampia raportteja useammista otteluista – ja samalla vapauttaa toimittajien työaikaa journalistista lisäarvoa tuottaviin juttuihin.

”Se on lopulta asia, jonka takia ihmiset arvostavat journalismibrändejä kuten Helsingin Sanomia”, Sanoman Vesa Lindqvist sanoo.

Jo käytössä olevaa teknologiaa ovat myös 360 asteen videot ja virtuaalitodellisuus (VR), joiden kautta katsojat pääsevät uppoutumaan vieraisiin paikkoihin tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Yhdysvalloissa analyytikot povaavat virtuaalitodellisuudesta jo seuraavaa iPhonen suuruusluokkaa olevaa mullistusta.

Mahdollisuudet sekä journalismin että myynnin ja markkinoinnin työkaluna ovat huimat. Kun ihminen asettaa virtuaalisilmikon päähänsä ja kävelee ympäriinsä asunnossa, jota ei ole vielä edes rakennettu, hän saa tilasta paremman käsityksen kuin pohjapiirustusten ja havainnekuvien avulla.

Kerronta ja ajattelu muuttuvat

VR-projektien parissa työskennelleet ovat huomanneet, että uusi teknologia vaatii uudenlaisia kerrontatapoja. Kyse ei ole ihan pienestä muutoksesta ajattelutavassa, kertoo Teatime Researchin Noora Heiskanen.

”Virtuaalitodellisuudessa pidetään usein tärkeänä sitä, että tulee tunne empatiasta. Mutta virtuaalitodellisuudessa ei voida välttämättä hyödyntää elokuvista tuttua tapaa, jossa tarvitaan joku ihminen empatian kohteeksi. Kokemus syntyy jokaisen katsojan mielessä”, Heiskanen sanoo.

Lisätiedot:

Helene Juhola, asiamies
Viestintäalan tutkimussäätiö
puh. 0500 512 371

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute