Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Medialiitto kannattaa kilpailuneutraalia mediatukea journalismille
  • /
Takaisin listaukseen
28.4.2020

Medialiitto kannattaa kilpailuneutraalia mediatukea journalismille

Yksityistä media-alaa edustava Medialiitto pitää selvityshenkilö Elina Grundströmin ehdotusta tukea journalismia tavoitteeltaan tarpeellisena ja perusteltuna. Tuen pitäisi liiton mukaan olla valikoimatonta, jotta se pitää journalismin riippumattomana ja kohtelee yrityksiä kilpailuneutraalisti.

”Pienten harkinnanvaraisten ja hankalasti jaettavien hanketukien sijaan odotamme hallitukselta merkittävää valikoimatonta tukea koko alalle. Jos ihmiset eivät saa luottamistaan medioista oikeaa tietoa, yhteiskunnan toiminta häiriintyy. Siihen meillä ei ole varaa”, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Journalismi rahoitetaan suureksi osaksi mainonnalla. Koronakriisi on vähentänyt mainontaa, kun toimialoja on suljettu ja yleinen aktiviteetti on hiipunut. Mediayritykset ennakoivat Medialiiton jäsenkyselyn mukaan noin 50 prosentin mainostulojen menetystä vuoden toisella neljänneksellä. Korona-aikana lisääntynyt median kulutus ei näy kasvuna tilaustuloissa.

”Mediayritykset eivät voi laittaa ovea kiinni ja kaikkia työntekijöitä lomautetuiksi. Grundströmin ehdottama kuluttajamyynnin arvoon perustuva korona-ajan tuki on kannatettava. Sen ohella tarvitaan myös mediamyynnin menetyksiin perustuva tuki, jotta tuki auttaa koko journalismin kenttää”, Holmberg huomauttaa.

Ruotsissa koronakriisin perusteella maksetaan uutta mediatukea noin 18 miljoonaa euroa ja Tanskassa noin 24 miljoonaa euroa kolmen kuukauden ajalta. Muissa Pohjoismaissa on pysyvä mediatukijärjestelmä, jossa tukien määrä on tänä vuonna koronakorotusten jälkeen 50–105 miljoonaa euroa. Suomessa vähemmistökielisen uutistoiminnan ja kulttuurilehtien tuki ovat yhteensä 1,3 miljoonaa euroa vuodessa.

”Vaikka on positiivista, että ehdotetun väliaikaisen tuen lisäksi ryhdytään valmistelemaan pysyvämpää mediatukijärjestelmää, voi aika loppua kesken etenkin monelta pieneltä toimijalta. Avoin yhteiskunta ei toimi ilman elinvoimasta riippumatonta mediaa, joten toivomme erittäin ripeää valmistelua”, Holmberg toteaa.

Medialiitto pitää myönteisenä, että liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka lupaa kotimaista media-alaa tukevia toimia sekä globaalien alustayhtiöiden verottamiseksi että lehtien jakelun turvaamiseksi.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Jukka Holmberg, p. 040 735 1690
Ekonomisti Elias Erämaja, p. 040 747 1854

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute