Media-ala ja graafinen teollisuus laajentavat ympäristötyötään huomioimaan luonnon monimuotoisuuden laajemmin
Media- ja graafinen ala selvittivät toimintansa kasvihuonepäästöjä ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Kasvihuonepäästöjen laskelmat on nyt päivitetty. Samalla laadittiin luontotiekartta, joka tarttuu luontokadon pysäyttämiseen.
Miljoonia suomalaisia päivittäin tavoittava media-ala ja graafinen teollisuus selvittivät toimintansa kasvihuonekaasupäästöt ensimmäistä kertaa vuonna 2021 vuoden 2019 tietojen pohjalta osana ympäristövastuutyötään. Nyt päästökehitystä on tarkastelu laskemalla kasvihuonekaasupäästöjen nykytila.
Tuoreiden laskelmien mukaan kasvihuonekaasupäästöjä on onnistuttu vähentämään ansiokkaasti. Vuoden 2024 loppuun mennessä kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet 23 prosenttia, mikä vastaa keskimäärin viiden prosentin vuosittaista vähennystä. Vähennyksiä on saavutettu muun muassa parantamalla tuotannon resurssitehokkuutta sekä laatimalla vastuullisen hankinnan ohjeet ja kriteerit.
Luontotiekartta tuo uutta näkökulmaa vastuullisuustyöhön
Ilmastotyön rinnalla media-ala tarttuu nyt myös luontokadon pysäyttämiseen. Alan uusi luontotiekartta tukee tavoitetta pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä ja kääntää kehitys sen jälkeen elpymisuralle.
Tiekartan tavoitteena on, että kaikki alan yritykset tunnistavat luontovaikutuksensa vuoteen 2027 mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä luonnon monimuotoisuutta vahvistavat toimet ovat osa koko alan arkea. Media-alan ja graafisen teollisuuden suurimmat luontovaikutukset liittyvät ilmastonmuutokseen. Hiilineutraaliuden eteen tehty työ on siis keskeistä myös luontokadon pysäyttämisessä.
Lisäksi alalla on merkittäviä vaikutuksia maan ja merten käyttöön, luonnonvarojen käyttöön sekä saasteisiin. Tiekartassa suunnitellut toimet tähtäävät näiden luontovaikutusten hillitsemiseen. Monet kestävät ratkaisut, kuten päästövähennykset, vastuulliset hankinnat ja kiertotalousratkaisut, palvelevat samanaikaisesti sekä ilmastonmuutoksen hillintää että luonnon monimuotoisuuden turvaamista. Luontotyön edistymistä seurataan jäsenkyselyillä.
“Media-ala kattaa kokonsa ja liiketoimintansa luonteen osalta moninaisia yrityksiä. Luontotiekartta esittää alalle konkreettisia askeleita tämän moninaisuuden tunnistaen. Luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen media-alan yritysten omassa suorassa toiminnassa on välttämätöntä, mutta suurimmat luontovaikutukset syntyvät hankintojen kautta. Tämän vuoksi alan yritysten on ensiarvoisen tärkeää tehdä yhteistyötä arvoketjunsa eri toimijoiden kanssa”, sanoo One Planet Oy:n johtava asiantuntija Christine Laine.
Media-alan luontotiekartta (pdf)
Luontotiekartan laadintaan osallistuivat Medialiitto ja sen jäsenjärjestöt Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto. Työn on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö. Yhteistyökumppanina toimi One Planet Oy.