Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Lehtijakelu tarvitsee pitkän tukikauden ja todellista kilpailua
  • /
Takaisin listaukseen
7.5.2021

Lehtijakelu tarvitsee pitkän tukikauden ja todellista kilpailua

Mies ja poika lukevat sanomalehteä.

Valtion tuki lehtien jakelun turvaamiseksi haja-asutusalueilla on Medialiiton mukaan välttämätön, jos postinjakelun päivät karsitaan vireillä olevassa postilain uudistuksessa viidestä arkipäivästä kolmeen.

”Jakelutukikauden on oltava riittävän pitkä, vähintään neljä vuotta. Tuki on kilpailutettava tukikautta lyhyemmissä, esimerkiksi kahden vuoden jaksoissa”, toimitusjohtaja Jukka Holmberg esittää Medialiiton lausunnossa liikenne- ja viestintäministeriön arviomuistiosta.

Kilpailutettavien päivien tulee Medialiiton mukaan olla ehdottomasti kiinteitä ja yhteneväisiä koko maassa. Niistä tulee päättää Traficomin määräyksellä.

Kilpailutusalueiden on oltava kooltaan sellaisia, että niille voi syntyä todellista kilpailua. Sopiva kilpailutusalue voisi Medialiiton mukaan olla kunta tai seutukunta.

”Jos kilpailutus toteutetaan tätä suuremmilla alueilla, kilpailua ei todennäköisesti synny. Vain toimiva kilpailu takaa jakelun kohtuuhintaisuuden sekä lehtikustantajille että valtiolle”, Holmberg korostaa.

Jakelutuki on Medialiiton mukaan järkevintä kilpailuttaa kahtena päivänä viikossa eli niinä arkipäivinä, joilta poistuisi postinjakelun yleispalveluvelvoite. Kilpailutettavaan, tuettuun jakeluun on voitava ottaa mukaan myös muita tuotteita. Varhaisjakelun pitäisi olla sallittua.

”Kilpailutuksen ei tule johtaa missään tapauksessa nykyisten jakelujen eriytymiseen. Tavoitteena tulee päinvastoin olla erillisten jakeluiden ja muiden kuljetusten yhdistäminen yhdeksi päivittäiseksi palveluksi”, Holmberg huomauttaa.

Lisätiedot:
Jukka Holmberg
toimitusjohtaja
p. 040 735 1690
jukka.holmberg@medialiitto.fi

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute