Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Kuluttajat suhtautuvat varauksella tekoälyn luomaan mediasisältöön
  • /
Takaisin listaukseen
26.3.2024

Kuluttajat suhtautuvat varauksella tekoälyn luomaan mediasisältöön

Sanoma Media Finland selvitti Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa hankkeessa suomalaisten työikäisten näkemyksiä tekoälyllä luotuun mediasisältöön sekä erityisesti koneäänellä luettuihin uutisiin ja audioartikkeleihin.

Enemmistö (57 %) työikäisistä suomalaisista suhtautuu neutraalisti ja noin neljännes (27 %) kielteisesti tekoälyllä tuotettuun mediasisältöön. Kielteisiä ajatuksia herää sisällön virheistä, epäluotettavuudesta ja mahdollisesta manipuloinnista. Pieni osa (8 %) näkee tekoälyn tuomat mahdollisuudet myönteisesti. Digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat myönteisimmin tekoälyn luomaan sisältöön.

Koneäänellä luetut sisällöt eivät vielä suosittuja

Koneäänisiä uutisia ja audioartikkeleita seuraa vain noin kymmenesosa työikäisistä suomalaisista. Vaikka suurin osa ei ole kuunnellut koneäänisiä sisältöjä, mielipiteet niistä ovat pääosin neutraaleja (50 %) tai kielteisiä (32 %).

Koneäänisissä sisällöissä kuluttajia ärsyttää, mikäli lainaukset, ajatusviivat tai päivämäärät lausutaan väärin. Tärkeää onkin varmistaa koneäänen virheettömyys, jotta kuluttajakokemus olisi mahdollisimman hyvä.

Digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat positiivisesti

Aktiiviset podcastien kuuntelijat ja digitaaliset edelläkävijät suhtautuvat myönteisimmin tekoälyn tuottamaan audiosisältöön. Enemmän epäluuloja herättää kokemattomuus ja epätietoisuus tekoälyn mahdollisuuksista.

Kokemuksen kartuttaminen tekoälyn tuottamasta mediasisällöstä on avainasemassa asenteiden muuttamiseksi. Johdonmukainen työ tietoisuuden lisäämiseksi ja epäluulojen karistamiseksi on ensimmäinen askel.

Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten 18–64-vuotiaiden mielipiteitä tekoälyn vaikutuksesta mediaan, erityisesti koneäänellä luettuihin uutisiin ja audioartikkeleihin. Tutkimukseen osallistui 1071 henkilöä, ja se toteutettiin tammikuussa 2024 Kantar Media Finland Oy:n toimesta Sanoma Media Finlandin toimeksiannosta. Tutkimuksen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute