Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Komission työohjelma 2020 – mitä uutta media-alalle
  • /
Takaisin listaukseen
3.2.2020

Komission työohjelma 2020 – mitä uutta media-alalle

EU:n komissio julkisti työohjelmansa 29.1.2020. Ohjelma antaa poliittisesti suuntaa komission koko toimikaudelle. Pääpaino ohjelmassa on odotetusti ilmastopolitiikalla.

Media-alaa koskettavat erityisesti laki digitaalisista palveluista, EU:n demokratiaohjelma sekä digitaalinen teollisuuspoliittinen strategia ja sitä tukeva PK-strategia.

Ehdotus laiksi digitaalisista palveluista (Digital Services Act) on tarkoitus antaa vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä. Lain tavoitteena on vahvistaa digitaalisten palvelujen sisämarkkinoita, selkeyttää sääntelyä ja tasapuolistaa kilpailua. Komissio painottaa kansalaisten oikeuksien ja erityisesti sananvapauden turvaamista. Tämän voi tulkita viittaukseksi globaalien sosiaalisten verkostojen sääntelyyn ja niiden vastuun lisäämiseen.

EU:n demokratiaohjelma (European Democracy Action Plan) koskee muun muassa disinformaation torjuntaa, vaalien suojaamista sekä mediatoimialan kestävyyttä. Ohjelma sisältää sekä sääntelyä että muita toimenpiteitä. Se julkistetaan vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.

EU:n digitaalinen teollisuuspoliittinen strategia (Industrial Strategy for Europe) tukee ekologista ja digitaalista siirtymää reilun kilpailun pohjalta. Teollisuuspoliittista strategiaa tukee PK-strategia (SME Strategy), jonka tavoitteena on helpottaa PK-yritysten toimintaa ja palvelujen skaalattavuutta. Erityistä huomiota kiinnitetään tältä osin mediaan ja audiovisuaalisiin aloihin. Komission tavoitteena on julkistaa molemmat strategiat vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Muita media-alan kannalta kiinnostavia uusia avauksia ovat EU:n datastrategia, tekoälyä koskeva ehdotus sekä kuluttaja-agenda.

Vireillä olevista sääntelyhankkeista uusi komissio on ottanut prioriteettilistalleen muun muassa sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksen (ePrivacy) sekä direktiiviehdotuksen arvonlisäverokannoista. Komissio tulee myös arvioimaan joidenkin voimassa olevien direktiivien toimivuutta ja muutostarpeita. Yksi arvioitavista direktiiveistä on postidirektiivi.

Kerromme jatkossa hankkeiden tarkemmasta sisällöstä ja niiden etenemisestä Medialiiton sivuilla sekä uutiskirjeissä.

EU:n komission työohjelma

Lisätiedot:
Satu Kangas
elinkeinopolitiikan johtaja
satu.kangas@medialiitto.fi
p. 050 433 7250

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute