Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Kiinteät jakelupäivät tärkeitä lehtien tilaajille
  • /
Takaisin listaukseen
15.2.2021

Kiinteät jakelupäivät tärkeitä lehtien tilaajille

Postinkantaja ja mopo.

Postilain uudistuksessa on Medialiiton mielestä säilytettävä yleispalvelun kiinteät jakelupäivät, jotta tilaajat voivat saada päiväjakelussa kulkevat lehtensä samana päivänä koko maassa.

”Siirryttäessä viidestä jakelupäivästä kolmeen on Postin jakeluverkkoa käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeää, että jakelupäivät ovat kiinteät, yhteneväiset ja samat viikoittain koko maassa. Jakelupäivillä on keskeinen merkitys muun muassa sanomalehtien ja joidenkin viikkolehtien tilaajille sekä mainostajille”, toimitusjohtaja Jukka Holmberg toteaa Medialiiton lausunnossa liikenne- ja viestintäministeriön arviomuistiosta.

Holmbergin mukaan jakelun palvelutason heikentäminen on riski sekä tilauksille että mediamyynnille eli molemmille lehtikustantajien päätulolähteille.

Medialiitto tähdentää, että yleispalvelukirjeiden jakelupäivien vähentäminen edellyttää sanomalehtien jakelun tukemista varhaisjakelualueiden ulkopuolella. Tuettava jakelu on kilpailutettava riittävän pienillä alueilla, jotta kilpailua voi käytännössä syntyä.

Holmberg muistuttaa, että postilain säätelemät yleispalvelutuotteet muodostavat rungon valtakunnalliselle postiverkolle, jossa jaetaan yleispalvelutuotteiden lisäksi yrityskirjeitä, aikakauslehtiä, sanomalehtiä ja kaupunkilehtiä.

”Perusjakelussa jaettavista tuotteista monet, kuten esimerkiksi lehdet ja sosiaali- ja terveydenhuollon lähettämät kirjeet, ovat aikakriittisiä tuotteita. Näiden tuotteiden jakoaikataulu on tärkeää pystyä ennakoimaan koko Suomen alueella.”

Postilain uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan alkuvuonna 2022.

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute