Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Googlen reaktio tekijänoikeussääntelyyn: näyttää Ranskassa vain otsikot
  • /
Takaisin listaukseen
16.10.2019

Googlen reaktio tekijänoikeussääntelyyn: näyttää Ranskassa vain otsikot

Google on reagoinut Ranskan uuteen tekijänoikeussääntelyyn. Teknojätti näyttää hakutuloksissaan jatkossa vain artikkeleiden otsikkolinkit. Kustantajien on mahdollista sallia sisältöjen laajempi näyttäminen Googlen uusilla web-asetuksilla, mutta vain ilman korvausta.

Ranska on ensimmäinen EU-maa, joka muutti lakiaan uuden tekijänoikeusdirektiivin perusteella. Direktiivi tekijänoikeudesta ja lähioikeuksista digitaalisilla sisämarkkinoilla (DSM) tuli voimaan kesäkuussa 2019. Jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa viedä direktiivi ja lehtijulkaisujen suoja osaksi kansallista lainsäädäntöä. Lainvalmistelu on parhaillaan käynnissä myös Suomessa.

Medialiiton elinkeinopolitiikan johtaja Satu Kangas ei pidä Googlen ratkaisua kovin yllättävänä. “Yrityksillä on oikeus muokata palvelujaan haluamallaan tavalla. Toimivan kilpailun kannalta on kuitenkin ongelmallista, että määräävässä markkina-asemassa oleva yritys edellyttää saavansa tekijänoikeusluvat ilmaiseksi. Seuraamme mielenkiinnolla, mitä Ranskassa tapahtuu.”

Tekijänoikeusdirektiivi edellyttää verkkopalveluja tarjoavien yritysten sopivan kustantajien kanssa lehtien sisältöjen käytöstä palveluissa. Yksittäisiä sanoja tai hyvin lyhyitä otteita saa kuitenkin hyödyntää ilman kustantajien lupaa.

“Direktiivi tunnustaa vapaan ja moniarvoisen lehdistön merkityksen kansalaisten tiedonsaannille. Toivon, että rakentamalla julkaisujen uudelleenkäytölle hyvät ja toimivat lisensiointimallit päästään niin kustantajia, palveluntarjoajia kuin kansalaisia hyödyttävään lopputulokseen”, Kangas toteaa.

Lisätietoja:

Satu Kangas
johtaja, elinkeinopolitiikka
satu.kangas@medialiitto.fi
p. 050 433 7250

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute