Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Digijulkaisujen verokannan alentaminen voimaan mahdollisimman nopeasti – ”Päätös osoittaa vapaan lehdistön ja kirjallisuuden arvostusta”
  • /
Takaisin listaukseen
2.10.2018

Digijulkaisujen verokannan alentaminen voimaan mahdollisimman nopeasti – ”Päätös osoittaa vapaan lehdistön ja kirjallisuuden arvostusta”

Medialiitto on erittäin tyytyväinen EU:n neuvoston tiistaiseen ratkaisuun sallia digitaalisten lehtien ja kirjojen myynti alennetulla arvonlisäverokannalla.

”Arvonlisäverodirektiivin muutoksen yksimielinen hyväksyminen osoittaa, että EU-maat arvostavat vapaata lehdistöä ja monimuotoista eurooppalaista kirjallisuutta. Suomen päättäjät ansaitsevat erityisen kiitoksen asian aktiivisesta edistämisestä”, toteaa Medialiiton hallituksen puheenjohtaja, Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

”Odotamme Suomen muuttavan arvonlisäverolakia nyt mahdollisimman nopeasti. Keinotekoisen verokynnyksen poistaminen edistää demokratialle ja sivistykselle tärkeän media-alan digitaalista kasvua. Sen jälkeen lukemisen verotus ei enää kiristy alustan vaihtuessa paperista digitaaliseksi”, kiittelee Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Tähän saakka sähköisiin julkaisuihin on pitänyt soveltaa yleistä arvonlisäverokantaa, vaikka paperille painetut julkaisut on voitu myydä alemmalla verokannalla. Suomessa lehtitilausten ja kirjojen verokanta on 10 prosenttia ja digitaalisten julkaisujen vero 24 prosenttia.

”Sananvapauden toteutumisen kannalta on johdonmukaista, että sisällön myyntiä verotetaan samalla alennetulla verokannalla julkaisumuodosta riippumatta. Kun ostopäätöksen tekevät lukijat, yritysten välinen kilpailukaan ei vääristy”, Kangaskorpi huomauttaa.

EU-maiden valtiovarainministerit yrittivät päättää komission esityksen hyväksymisestä ensimmäisen kerran jo viime vuoden kesäkuussa, mutta vaadittava yksimielisyys saavutettiin vasta nyt. Suomi on valtiovarainministeri Petteri Orpon johdolla kiirehtinyt uudistusta.

Juha Sipilän hallitus päätti heinäkuussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittämän mediapoliittisen ohjelman osana, että e-lehtien ja e-kirjojen arvonlisävero lasketaan samalle tasolle printtiversioiden kanssa heti, kun direktiivimuutos mahdollistaa sen.

Lisätiedot:

Vesa-Pekka Kangaskorpi
Medialiiton hallituksen puheenjohtaja
p. 050 688 33

Jukka Holmberg
Medialiiton toimitusjohtaja
p. 040 735 1690

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute