Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Alv:n alentaminen tukee osuvasti koronasta kärsiviä toimialoja
  • /
Takaisin listaukseen
6.10.2020

Alv:n alentaminen tukee osuvasti koronasta kärsiviä toimialoja

Euron merkki tietokoneen näppäimistöllä.

Medialiitto tukee vahvasti Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n esitystä 10 prosentin arvonlisäverokannan alentamisesta ensi vuoden ajaksi 5 prosenttiin. Samaan verokantaan alennettaisiin ravintolat.

”Alv:n alennus kohdentuu hyvin juuri niille toimialoille, jotka ovat eniten kärsineet koronaepidemian aiheuttamista liiketoiminnan rajoituksista. Veronalennus auttaa myös mediayrityksiä pitämään yllä yhteiskunnalle välttämätöntä toimintaa ja turvaamaan työpaikkoja”, Medialiiton hallituksen puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi perustelee.

Lehtitilausten, lehtien irtonumeromyynnin ja kirjamyynnin arvonlisävero on nyt 10 prosenttia. Alin Suomelle mahdollinen verokanta on 5 prosenttia. Alennettuja alv-kantoja saa olla vain kaksi. Toinen niistä on nyt 14 prosenttia.

”Veronalennus on yksinkertaisempi ja tehokkaampi keino kuin suorat tuet, joiden kohdistamisessa on ollut vaikeuksia. Molempia keinoja tarvitaan. Kustannustuen ehtoja on lievennettävä, kun sen jakamista jatketaan”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kommentoi.

Media-alan mainosmyynti romahti keväällä samaan aikaan kun tarve tuottaa luotettavaa tietoa kansalaisille nousi poikkeusoloissa huippuunsa. Talouden hiipuminen ja työttömyyden kasvu uhkaavat myös kuluttajamyynnin tuloja.

Ehdotetun veronalennuksen kustannusvaikutus on lehtien ja kirjojen osalta ensi vuonna noin 70 miljoonaa euroa. Medialiitto arvioi, että mediayritykset menettävät mainosmyynnistä tänä vuonna vähintään 160 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Vesa-Pekka Kangaskorpi
Medialiiton hallituksen puheenjohtaja
Konsernijohtaja, Keskisuomalainen Oyj
p. 050 688 33

Jukka Holmberg
Medialiiton toimitusjohtaja
p. 040 735 1690

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute