Vastuullisuus media-alalla
Media-alan ja graafisen teollisuuden yritykset ovat matkalla kohti päästöjen vähentämistä ja luonnon monimuotoisuuden vahvistamista.
Alan yritykset ovat jo pitkään kehittäneet ympäristövastuutaan liittyen esimerkiksi ilmastopäästöjen vähentämiseen, paperin vastuulliseen hankintaan, vedenkäyttöön sekä ilman, veden ja maaperän päästöihin.
Media-alan ja graafisen teollisuuden ilmasto- ja luontotyön tavoitetila
Vuoden 2021 ilmastotiekartan mukaisesti alan ilmastotavoitteena on nollata alan yritysten omasta toiminnasta aiheutuvat suorat päästöt ja vähentää epäsuoria päästöjä yritysten lisätoimilla ainakin 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Vuonna 2025 tavoitetta laajennettiin huomioimaan myös luonnon monimuotoisuus.
Tavoitteena on, että kaikki media-alan yritykset tunnistavat vaikutuksensa luonnon monimuotoisuuteen vuoteen 2027 mennessä, ja luonnon monimuotoisuutta vahvistavat toimet ovat osa jokaisen yrityksen arkea vuoteen 2030 mennessä.
Vuonna 2025 tehtyjen laskelmien perusteella ilmastotyössä on edistytty tavoitteen mukaisesti. Ilmastopäästöjen vähentämisen eteen tehty työ on keskeistä myös luontokadon pysäyttämiseksi, sillä ilmastonmuutos kiihdyttää luontokatoa ja monimuotoinen luonto luo turvaa ilmastonmuutoksen vaikutuksia varten.
Tärkeimmät askeleet luontotyön käynnistämisessä ovat sitoutuminen ja priorisointi. Tämän jälkeen voi seurata viiden askeleen toimintamallia luonnon monimuotoisuuden ja liiketoiminnan suhteen ymmärtämisestä kohti lähtötilan arviointia ja tavoitteen asettamista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteiden toteuttamista sekä seurantaa.

Media-alan luontotiekartta (pdf) toimii tärkeänä apuna kestävän, kilpailukykyisen ja vastuullisen toimialan toiminnalle ja yhdistää ilmasto- ja luontotoimet yhdeksi kokonaisuudeksi auttaen ympäristökriisien kokonaisvaltaisessa ratkaisemisessa.
Luontotiekartassa esitetään konkreettisia toimenpiteitä siitä,
- miten alan yritykset voivat ottaa seuraavia askeleita ilmasto- ja luontotyössään,
- miten Medialiitto ja sen jäsenjärjestöt voivat tukea työtä ja
- miten alan yritykset voivat yhdessä tehdä kehitystyötä.
Media-alan ja graafisen teollisuuden suurimmat luontovaikutukset liittyvät epäsuoriin vaikutuksiin, erityisesti hankinnoissa. Alan vaikuttavimmat luontotoimet keskittyvät näiden hallintaan esimerkiksi vastuullisten hankintakriteerien avulla.
Yritysten suorassa vaikutusvallassa olevia hiilidioksidipäästöjä on mahdollista vähentää esimerkiksi
- parantamalla oman toiminnan energiatehokkuutta,
- solmimalla päästöttömän energian ostosopimuksia,
- neuvottelemalla energia päästöttömäksi myös vuokrakiinteistöissä sekä
- vaihtamalla omat ajoneuvot hiilineutraalilla sähköllä tai biokaasulla kulkeviksi.
Vuonna 2021 julkaistu Media-alan hiilineutraaliustiekartta (pdf) tarjoaa yksityiskohtaisempaa tietoa kasvihuonekaasupäästöjen hallintaan.