Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Vaikutamme
  • /
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • /
  • Kevennetään lukemisen verotusta
  • /
Kevennetään lukemisen verotusta
  • Edunvalvonta
  • Edunvalvonnan tavoitteet
  • Edunvalvonnan periaatteet
  • Lausunnot
  • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
    • Suomi tarvitsee mediapolitiikan
    • Kevennetään lukemisen verotusta
    • Kilpailu tasapuoliseksi

Kevennetään lukemisen verotusta

Suomi on sananvapauden kärkimaita. Lukemisen vaikutukset heijastuvat myönteisesti kaikkialle yhteiskuntaan ja luovat perustaa Suomen menestymiselle. Elinvoimainen media tuottaa vastustuskykyä harhaanjohtavaa viestintää ja vihamielistä vaikuttamista vastaan.

Nykyisellään Suomi verottaa lukemista keskeisiä verrokkimaita ankarammin, kymmenen prosentin verokannalla. Euroopan unionin arvonlisäverojärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että kirjat ja lehdet sekä painetuissa että digitaalisissa muodoissaan voidaan nyt sijoittaa Suomessakin arvonlisäveron nollaverokantaan.

Lähde: Nordicom ja Euroopan unionin Taxes in Europe Database.
Tanskassa ei ole nollaverokannan lisäksi käytössä alennettuja arvonlisäverokantoja. Aikakauslehdet ja kirjat ovat Tanskassa yleisen verokannan (25 %) piirissä.

Arvonlisäverokannan alentaminen on yksi mediapolitiikan parhaista työkaluista. Keventämällä lukemisen verotusta edistetään tiedonvälitystä, kulttuuria ja oppimista kilpailuneutraalilla tavalla ja puuttumatta sananvapauteen.

Median mainostulot hiipuvat nopeasti mainonnan siirtyessä yhä enemmän kansainvälisille alustoille. Tilaajatuotot ovat jo nyt lehtien merkittävin rahoitusmuoto. Pienellä kieli- ja kulttuurialueella nykyisen laajuista tarjontaa on tulevaisuudessa erittäin vaikeaa ylläpitää.

Lähde: Nordicom ja Slots- og Kulturstyrelsen (Tanskan linna- ja kulttuurivirasto). Tanskan uutismediatuista ei ole saatavilla tarkkaa tietoa julkisista lähteistä ennen vuoden 2014 tukiuudistusta.

Keinoja tukea kotimaista mediaa on viime vuosina etsitty ahkerasti. Suomessa mediaa ei tueta kuten muissa Pohjoismaissa. Nyt tehokas keino on olemassa. Arvonlisäveron alentamisen etu on, että päättäjien ei tarvitse arvottaa erilaisia sisältöjä. Vaikutus kohdentuu tasapuolisesti kaikkiin sisältöihin, jotka lukija katsoo maksamisen arvoisiksi.

Arvonlisäveron lasku lisäisi hintojen alentumisen kautta kirjojen ja lehtien kysyntää. Se kasvattaisi alan nettomyyntiä ja työllisyyttä. Kannattavuuden parantumisella olisi positiivinen vaikutus kuluttajille tarjottaviin julkaisuihin ja journalismiin kohdistuviin investointeihin.

Kaikkien digitaalisten ja painettujen sanomalehtien, aikakauslehtien ja kirjojen alv:n alentaminen nollaan vähentää julkisia verotuloja noin 130 miljoonaa euroa. Muutoksen kerrannaisvaikutukset lisäävät tuotantoa ja työllisyyttä, mikä kasvattaa verotuloja noin 39 miljoonaa euroa. Siten verotulojen pienenemä olisi noin 90 miljoonaa euroa.

Alentamalla veroa Suomi mahdollistaa investoinnit tulevaisuuden mediapalveluiden muotoiluun. Verkkoympäristössä veronkevennys lisää ammattimaisen luotettavan journalismin tarjontaa ja kaventaa informaatiovaikuttamisen kaikupohjaa.

Nollaverokannan tulee koskea myös yleishyödyllisten yhteisöjen jäsenjulkaisuja nykyistä laajemmin niiden ilmestymistiheydestä riippumatta.

Ratkaisuehdotuksemme

Hallitus muuttaa arvonlisäverolakia siten, että sanomalehtiin, aikakauslehtiin ja kirjoihin sovelletaan nykyisen 10 prosentin verokannan sijaan nollaverokantaa.

Lisätietoja

Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute