Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Vähemmän byrokratiaa, enemmän vastuullisuustekoja
  • /
Takaisin listaukseen
24.3.2025

Vähemmän byrokratiaa, enemmän vastuullisuustekoja

Euroopan komissio julkaisi helmikuussa 2025 ensimmäisen niin sanotun Omnibus-paketin, jonka tavoitteena on vähentää yritysten hallinnollista taakkaa ja yksinkertaistaa vastuullisuussääntelyä.

Painoteollisuudessa – jossa yli 90 % yrityksistä on pk- tai mikroyrityksiä – suunta on tervetullut, mutta ei vielä riittävä. Vastuullisuus on arkea monille painoyrityksille, mutta ylikuormittava sääntely voi helposti kääntyä itseään vastaan.

Painoalan pk-yritykset ovat usein muodollisesti vapautettuja esimerkiksi yritysvastuudirektiivistä (CS3D) tai kestävyysraportointidirektiivistä (CSRD), mutta todellisuudessa ne elävät suurten asiakkaidensa vaatimusten maailmassa. Kun brändinomistajat ja suuret asiakkaat pyytävät tietoa omiin raportteihinsa, myös pienet painoyritykset joutuvat tuottamaan vastuullisuusdataa – usein ilman riittäviä resursseja tai selkeitä ohjeita. Tämä syö aikaa ja rahaa, joita voitaisiin käyttää konkreettisiin ympäristö- ja vastuullisuustoimiin.

EU:n metsäkatoasetus (EUDR) tuo mukanaan vastaavia haasteita. Geopaikannustiedot, toimitusketjun läpivalaisu ja EU-tietojärjestelmien vaatimukset voivat tuntua kohtuuttomilta, etenkin jos yritys toimii täysin EU:n sisämarkkinoilla ja matalan riskin maissa. Metsien suojelu on ensiarvoisen tärkeää, mutta vastuun tulisi kohdistua sinne, missä todellinen riski on – ei kaikkialle varmuuden vuoksi.

Samaa huolta herättää ehdotettu ympäristöväittämiä koskeva direktiivi. Sen tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta käytännön toteutus voi hiljentää juuri ne toimijat, joilla olisi aidosti hyviä tekoja kerrottavanaan. Ennakkovarmennus, sertifikaatit ja mahdolliset seuraamukset voivat muodostaa byrokratian muurin, jota pienet yritykset eivät kykene ylittämään. Samalla ne jäävät vaille mahdollisuutta viestiä vastuullisuustyöstään – vaikka juuri läpinäkyvyys on vastuullisuuden ytimessä.

Painoalan vastuullisuusmalli auttaa keskittymään olennaiseen

Onneksi painoala ei odota kädet ristissä. Monet alan yritykset ovat jo sisällyttäneet vastuullisuuden osaksi strategiaansa – ei vain sääntelyn vuoksi, vaan liiketoiminnan kehittämiseksi. Graafinen Teollisuus ry on yhdessä Kierivän kanssa kehittänyt jäsenyrityksilleen vastuullisuusmallin, joka tarjoaa konkreettiset työkalut ympäristö-, sosiaali- ja hallintovastuun mittaamiseen ja kehittämiseen. Malli pohjautuu CSRD:n kaksoisolennaisuusanalyysiin ja auttaa yrityksiä keskittymään olennaiseen: energiankulutukseen, materiaalitehokkuuteen, työhyvinvointiin ja eettisiin toimintatapoihin.

Painoteollisuus osoittaa, että vastuullisuus ei ole pelkkä velvollisuus – se on kilpailuetu. Jotta tämä kehitys jatkuu, sääntelyn on oltava selkeää, suhteellista ja myös pk-yrityksiä tukevaa. Omnibus-paketin avaus on askel oikeaan suuntaan, mutta nyt tarvitaan rohkeampia toimenpiteitä, jotka vähentävät raportointikuormaa, yksinkertaistavat väittämien todentamista ja tunnistavat pk-yritysten roolin arvoketjuissa realistisesti.

Kun sääntely tukee, ei tukahduta, vastuullisuus ei ole hallinnollinen taakka – vaan mahdollisuus.

Suvi Oinonen toimialajohtaja, graafinen teollisuus puh. +358 40 582 0999 suvi.oinonen@graafinenteollisuus.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute