Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Monta hyvää tapaa nauttia sisällöistä
  • /
Takaisin listaukseen
13.3.2018

Monta hyvää tapaa nauttia sisällöistä

Media on valjastanut rohkeasti uudet teknologiat palvelemaan sisältöjen jakamista. Lukijat saavat nauttia sisällöstä mistä, milloin ja miten haluavat.

Kiinnostava tieto kulkeutuu mediassa painoväreinä ja bitteinä. Sisällön nauttimisen pinta on tulevaisuudessa varmaan myös jotain sellaista, mistä meillä ei vielä ole mitään käsitystä. Parhaiten suomalaisen käteen ja mieleen sopivat tavat selviytyvät voittajiksi.

Kansallisen Mediatutkimuksen maaliskuun alussa julkistetut tulokset antavat yhden tarkistuspisteen sanomalehtien ja aikakauslehtien kuluttamisen muutoksesta. Painettu lehti on edelleen haluttu ja isolle osalle suomalaisia erityisen rakas. Sanomalehtiä lukee viikoittain 89 prosenttia suomalaisista, painettuna seitsemän kymmenestä. Vain tietokoneella, tabletilla tai kännykällä sanomalehtiä lukee joka viides suomalainen. Sanomalehdet nappaavat suomalaisten vajaan kahdeksan tunnin mediapäivästä reilun tunnin. Aika jakautuu likimain puoliksi painetun ja digitaalisen lukemisen kesken.

Pitkään ilmestyneet, trendejä paljastavat tutkimukset, kuten KMT, ovat tarpeellisia. Ne antavat mittasuhdetta muutokseen ja tuovat järkeä keskusteluun, vaikkapa silloin kun unohdetaan, miten käsittämättömän suuri merkitys paperilehdellä on edelleen suomalaisille.

Tulevaisuuden paras ennakointitapa ei ole jatkaa menneisyyden muutosta kuvaavia käppyröitä mekaanisesti. Tarvitaan herkkyyttä tunnistaa ihmisten lisääntyviä tarpeita ja ympäristön muutoksia. On arvioitava ajankäyttöön vaikuttavien ilmiöiden kiihtymistä, kuluttajien teknologian käyttötapoja sekä palveluidemme toimivuutta eri kanavissa. Keskeistä on myös ymmärtää kuluttajan tilannetta ja tottumuksia eri kanavien äärellä, sekä muuttuvaa halukkuutta maksaa itselleen tärkeästä ja kiinnostavasta sisällöstä.

Osa muutoksista tapahtuu hitaasti, osa nopeasti. Nopeaa omaksumista edesauttaa, jos palvelu on helppokäyttöinen ja sisältö itselle kiinnostava ja relevantti. Rahakin kilahtaa, kun sen voi maksaa helposti.

On suorastaan pään asia, että suomalaiset lukevat. Siinä voittaa myös yhteiskunta.

Sirpa Kirjonen.
Sirpa Kirjonen markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto puh. +358 40 777 7210 sirpa.kirjonen@uutismediat.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute