Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Mittarit sananvapaudelle
  • /
Takaisin listaukseen
4.4.2018

Mittarit sananvapaudelle

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi viime viikolla loppuraportin media- ja viestintäpolitikan nykytilanteesta ja mittaamisesta. Raporttiin kirjatut suositukset ehdittiin nopeasti jo tulkita ministeriön mediapoliittiseksi ohjelmaksi, jolle niiden on kuitenkin tarkoitus toimia vasta pohjana. Itse mediapoliittisen ohjelman on tarkoitus valmistua kevään aikana. Viestintäpolitiikan mittarointi on toisaalta itsessäänkin jo kunnianhimoinen tavoite.

Raportin ydinkäsite on moniarvoisuus ja sen keskeisin tulos lista muuttujia, joiden avulla moniarvoisuutta on mahdollista todentaa ja mitata. Media- ja viestintäpolitiikan onnistumista määrittää vastaavasti valittujen toimenpiteiden moniarvoisuutta turvaava ja siten viime kädessä jokaisen sananvapautta edistävä vaikutus.

Ehdotetun mittariston silmiinpistävin heikkous liittyy varmastikin julkisen palvelun median tehtävän puutteelliseen analyysiin. Kuten Euroopan yliopistoinstituutin Media pluralism monitor -tutkimuksessakin, julkisen palvelun ja moniarvoisuuden välinen suhde pelkistetään raportissa lineaariseksi – mitä enemmän julkista palvelua, sitä paremmin moniarvoisuus toteutuu. Todellisuus mediamarkkinoilla lienee ainakin astetta kompleksisempi. Niin kauan kun julkinen palvelu ei syrjäytä kilpailevaa sisältötarjontaa, lisäpanostus julkiseen palveluun toki lisää myös kokonaistarjonnan moniarvoisuutta. Kun optimipiste sen sijaan on ohitettu ja kilpailevaa tarjontaa alkaa syrjäytyä markkinoilta, jokainen uusi julkisen palvelun lisäpanostus samaan sisältölajiin ja samaan yleisöön vähentää mediatarjonnan moniarvoisuutta kokonaisuutena. Siitä, missä tällainen optimipiste missäkin sisältölajissa sijaitsee, voidaan tietysti esittää hyviä vastakkaisia argumentteja, mutta on ongelman välttelyä olettaa, etteikö sitä koskaan voitaisi saavuttaa ja ohittaa.

Median keskittymisen osalta samankaltainen epälineaarisuus sen sijaan on raportissa – vähintäänkin rivien välissä – jo havaittu. Kuten raportin johtopäätöksissä todetaan, mediamarkkinoilla tarvitaan myös taloudellisesti riittävän vahvoja toimijoita, jotta erikoistuminen ja tuotteiden differointi riittävällä laatutasolla olisi kannattavaa. Moniarvoisuutta uhkaavaksi mediatoimialan keskittyminen muuttuu vasta tämän kriittisen tason jälkeen.

Selvityksen yhdeksi kärkitavoitteista on nostettu kansalaisnäkökulman vahvistaminen viestintäpolitiikassa. Tämä olisi varmaankin syytä päivittää ja laajentaa yksilönäkökulmaksi. Perustuslaissa sananvapaus kuuluu jokaiselle kansalaisuudesta riippumatta. Kansalainen on myös termi, joka ohjaa helposti ajatukset demokraattiseen osallistumiseen, yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, vaaleihin ja tietoon, joka on nimenomaan tästä näkökulmasta relevanttia. Mediasisältöjen moniarvoisuus voidaan ymmärtää tätä merkittävästi laajemminkin. Vaikka medialiiketoiminta kiinnittyykin vahvasti kielialueeseen ja kansallisiin markkinoihin, journalismi on jo lähtökohtaisesti luonteeltaan globaalia, eikä yksilön sananvapaus rajoitu niihin teemoihin, joilla on relevanssia myös kotimaassa. Lisäksi voidaan tietysti kysyä, eikö kansalaisnäkökulma sen suppeassa merkityksessä toteudu demokratiassa jo sitä kautta, että media- ja viestintäpolitiikkaa, kuten politiikkaa yleensäkin, ohjaa kansan tätä tarkoitusta varten valitsema eduskunta.

Yksi esitetty tulkinta mittariston tavoitteista on mediatukien nykyistä parempi kohdentaminen. Tämä ei toivottavasti kuitenkaan tule olemaan sen ainut käyttötarkoitus. Yhteiskunta voi edistää moniarvoisuutta paljon myös huolehtimalla oikeudellisesta ympäristöstä, jossa sananvapautta voidaan jatkossakin harjoittaa kannattavana liiketoimintana.

Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute