Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Kotimaisen median kasvu ja uudistuminen edellyttävät jatkuvaa oppimista
  • /
Takaisin listaukseen
17.6.2021

Kotimaisen median kasvu ja uudistuminen edellyttävät jatkuvaa oppimista

Media-alan organisaatioissa ymmärretään, kuinka tärkeää on kehittää henkilöstön osaamista. Monelta kuitenkin puuttuvat työkalut konkreettiseen ja pitkäjänteiseen tekemiseen. Tähän haasteeseen vastaa MediaTyö2030-hanke.

Media-ala digitalisoituu ja on jatkuvassa murroksessa. Useissa yrityksissä henkilöstön osaamisen kehittäminen onkin nostettu strategian ytimeen. Organisaatiot panostavat sisäisiin koulutuksiin ja määrittelevät oppimispolkuja. Lisäksi luodaan mielikuvaa alasta tulevaisuuden työpaikkana.

Media-alalla on puhuttu myös enenevissä määrin siitä, kuinka tärkeää on ennakoida osaamistarpeita. Alan tulevaisuuden näkymiä on selvitelty monissa tutkimuksissa, muun muassa Medialiiton Media2030-toimialahankkeessa sekä osaamisen ennakointifoorumin toteuttamassa hankkeessa. Ennakointifoorumi on opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen yhteinen ennakoinnin asiantuntijaelin.

Tekoäly ja koneoppiminen muuttavat alaa

Molemmissa ennakointihankkeissa nimettiin muutostekijöitä, jotka vaikuttavat alan osaamistarpeisiin. Muutostekijöiden lista on pitkä: globalisaatio, teknologian kehitys, kulttuurinen ja yhteiskunnallinen murros, median käytön muutos, asiakas- ja käyttäjälähtöisyys, visuaalisuus, tuloksenteon toimintaympäristön muutos, työn murros sekä luotettavaan tutkittuun tietoon johtavien prosessien tukeminen ja vahvistaminen.

Erityisesti tekoälyn ja koneoppimisen nopea esiinmarssi vaikuttaa media-alan yritysten liiketoimintamalleihin ja osaamistarpeisiin. Muutoksiin pyritään vastaamaan kehittämishankkeilla, mutta toimenpiteiden koordinointi eri organisaatioiden kesken on vielä lapsenkengissä. Tutkimusten mukaan esimerkiksi media-alan oppilaitoksissa tarjolla oleva koulutus tukee harvoin nykypäivän työelämän jatkuvasti muuttuvia vaatimuksia. Avainhenkilöiden rekrytoinnissa ei myöskään aina osata huomioida uusia osaamistarpeita.

MediaTyö2030-hanke vastaa haasteeseen

Media-alan organisaatioissa on ymmärretty, kuinka tärkeää on kehittää henkilöstön osaamista. Monelta kuitenkin puuttuvat työkalut konkreettiseen ja pitkäjänteiseen tekemiseen.

Medialiitto päätti tarttua tähän haasteeseen käynnistämällä kesäkuussa 2021 MediaTyö2030-hankkeen yhteistyössä alan palkansaajajärjestöjen Suomen Journalistiliiton, Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pro:n kanssa. Hankkeen tavoitteena on luoda toimintamalleja, joilla edistetään jatkuvaa oppimista työpaikoilla. Samalla kannustetaan alan yrityksiä siihen, että ne etsivät henkilöstön osaamista ja hyvinvointia parantavia menetelmiä, jotka sopivat toimialalle parhaiten.

Noora Alanne johtaja, uusi kasvu puh. +358 50 442 1507 noora.alanne@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute