Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Kirja oli onnekas ensimmäisessä aallossa
  • /
Takaisin listaukseen
13.10.2020

Kirja oli onnekas ensimmäisessä aallossa

Kun maailma koettelee, suomalaiset tarttuvat kirjaan. Kirjankustannusala on pärjännyt koronan varjossa hyvin. On kuitenkin selvää, että jos kirjojen kulutus siirtyy nykyhinnoilla vielä aiempaa enemmän äänikirjoihin, syntyy pulmia koko kirjojen arvoketjulle kirjailijasta vähittäismyyjään.

Suomen kirjankustannusala on koronan ensimmäisessä aallossa ollut onnekas verrattuna moneen muuhun toimialaan. Myös kansainvälisesti katsottuna meillä on mennyt toistaiseksi hyvin.

Koronavuoden kolmella ensimmäisellä kvartaalilla kasvua tuli viime vuoteen nähden 13 prosenttia. Kokonaisluvun taustalla on sähköisten julkaisujen 36 prosentin kasvu, jota siivittivät erityisesti äänikirjat. Samalla paperikirjatkin kasvoivat ihmeen kaupalla puoli prosenttia, vaikka kivijalkakirjakaupat olivatkin pahassa covid-kurimuksessa.

Paperisten kirjojen merkitys on kuitenkin erityisen painava alan ylivoimaisesti tärkeimmässä sesongissa eli joulumyynnissä. Siten virus ehtii vielä iskeä kirjoihinkin tänä vuonna, jos huonosti käy.

Historia toistaa itseään

Suomalaiset ovat jälleen kerran näyttäneet, mistä sivistyskansa on tehty. Kun maailma koettelee, tartutaan kirjaan. Näin kävi sota-aikana ja 90-luvun lamassakin: kansalaiset innostuivat kirjallisuudesta.

Lukemiselle löytyy tietysti myös muita syitä. Jollei voi tai ei ole varaa matkustaa, sen voi tehdä kirjan siivin. Tätä ilosanomaa kertoo myös käynnissä oleva Lukuloma-kampanja. Toisaalta kirjallisuus on niin vahvasti osa kansakuntamme tarinaa, että kirjojen puoleen kääntymisen voi myös nähdä osana sisäsyntyistä kulttuuriperimäämme.

Äänikirja taistelee alustataloudessa

Äänikirjamarkkina kasvoi kovaa jo ennen koronaakin, mutta pandemia lisäsi uusien asiakkaiden määrää. Valtaosa äänikirjoista kulutetaan nykyisin kuukausimaksullisissa palveluissa. Niiden taloudellinen todellisuus on täysin erilainen kuin kirjakaupoissa myytävien fyysisten kappaleiden. Jos laskee viimeisestä kvartaalitilastosta kustantajan kaunokirjasta saaman keskihinnan, on se äänikirjasta 2,54 € ja fyysisestä kappaleesta 9,73 €. Näistä tuloista kustantaja maksaa tekijänpalkkiot sekä kirjan tuotanto- sekä markkinointikulut.

Huomionarvoista on, että äänitys nostaa äänikirjojen tuotantokustannuksia merkittävästi. On siis selvää, että jos kirjojen kulutus siirtyy nykyhinnoilla vielä enemmän äänikirjoihin, syntyy pulmia koko kirjojen arvoketjulle kirjailijasta vähittäismyyjään. Viime kädessä on kysymys siitä, kuinka paljon kuluttaja on valmis kuukaudessa maksamaan oikeudesta kuunnella mitä kirjoja ikinä haluaa. Kuluttaja vertailee äänikirjoja myös muihin vastaavanlaisesti hinnoiteltuihin elämyksentuottajiin, kuten Spotify ja Netflix.

Kirjallisuus on YLE:lle hieno mahdollisuus

Suomalaiset halajavat kirjallisuutta. YLE onkin kautta aikojen tehnyt kirjallisuusohjelmia, mutta niille näyttäisi olevan enemmänkin tilausta. YLE:n uusi aluevaltaus on Finlandia-palkintojen jakotilaisuuden televisioiminen. Toivottavasti tämä on alkua kirjallisuuden voimallisemmasta esiinmarssista YLE:n ohjelmistossa.

Kirjallisuus osuu täydellisesti YLE:n strategiaan elämänaikaisesta oppimisesta: Kirjallisuutta nauttivat kansalaiset ovat valistuneempia, resilientimpiä valemedioille, kyvykkäämpiä ymmärtämään muita ja menestyksekkäämpiä neuvotteluissaan maailmalla. Yhtä kaikki, kun Yle tuottaisi lisää kirjallisuusohjelmaa ja innostaisi suomalaisia lukemaan yhä enemmän, tekisi se suomalaisista tasa-arvoisesti vahvempia maailman myrskyihin.

Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute