Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Eurooppa viestittää tukeaan median kasvulle
  • /
Takaisin listaukseen
24.1.2019

Eurooppa viestittää tukeaan median kasvulle

Alkanut 2019 jää aikakirjoihin vuotena, jolloin useat Euroopan maat viestittivät konkreettisesti tukeaan media-alalle. Digi-alv:in alentaminen on vireillä ainakin tusinassa maassa. Suomessa tarvitaan vielä eduskunnan sinetti veron alentamiseksi 24:stä kymmeneen prosenttiin heinäkuussa.

Digitaalisten julkaisujen arvonlisävero on alustavien tietojen perusteella putoamassa nollaan muun muassa Belgiassa, Islannissa ja Isossa-Britanniassa. Italia alentanee veron neljään, Puola ja Malta viiteen, Portugali kuuteen ja Hollanti sekä Irlanti yhdeksään prosenttiin. Näissä maissa veroruuvi on ollut jo aikaisemmin jonkin verran löysemmällä kuin Suomessa.
Pohjoismaissa on toteutumassa huomattavia veroalennuksia. Tanskassa digitaalisten sanomalehtien vero on alenemassa 25:stä nollaan, ja Ruotsissa veroprosentti pudonnee samalta tasolta kuuteen. Norjassa nollavero on ollut voimassa jo pidempään.

Suomessa on syystäkin iloittu siitä, että sähköisten lehtien ja kirjojen myynti saa viimeinkin vauhtia alennetusta verokannasta. Silti on tunnustettava, että jos ja kun muiden maiden kaavailut toteutuvat, asemamme EU-vertailussa ei kohene: mediatuotteidemme verotus on jatkossakin Euroopan kireimpiä.

Siitä huolimatta digi-alv:n alentaminen on merkittävä teko päättäjiltä. Ymmärrys luotettavan median yhteiskunnallisesta merkityksestä on lisääntynyt, eikä jää enää juhlapuheisiin. Yhä useammat jakavat sen näkemyksen, että laatujournalismia ja -kirjallisuutta tarvitaan turvaamaan luotettavan tiedon saantia ja torjumaan syrjäytymistä.

Liiketoiminnan kannalta olennaista on, että veroalen vaikutus kohdistuu tuotteisiin, joista median kuluttaja on valmis maksamaan. Niistä mediayritysten on tulevaisuuden kasvunsa puristettava. Kannattavuuden parantuessa yrityksillä on paremmat mahdollisuudet investoida ammattijournalismiin, kotimaiseen kirjallisuuteen ja innovatiivisiin oppimateriaaleihin.

Iso sysäys alalle olisi, jos Suomi siirtäisi kaikki lehdet, kirjat ja digitaaliset julkaisut nollaverokantaan. Alennettuja verokantoja säännellään kuitenkin EU:ssa siten, että tämä ei ole vielä mahdollista. Tilanne muuttuu, jos Euroopan komission ehdotus alennettujen verokantojen osittaisesta vapauttamisesta etenee. Tälle kotimainen media toivoo Suomen antavan tukensa.

Päivi Mykkänen

Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute