Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Vaikutamme
    • Edunvalvonta
    • Edunvalvonnan tavoitteet
    • Edunvalvonnan periaatteet
    • Lausunnot
    • EU-vaalitavoitteet 2024–2029
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2023–2027
  • Media-ala
    • Uutta kasvua alalle
    • Tilastotietoa
    • Valtion mediatuet
    • Vastuullisuus media-alalla
    • Kouluttautuminen alalle
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Artikkeliarkisto
  • /
  • Ansa koulutuksen tasa-arvolle
  • /
Takaisin listaukseen
28.3.2019

Ansa koulutuksen tasa-arvolle

Niin sanottujen avoimien oppimateriaalien ideana on, että valtion tuella osa aineistoista voitaisiin saada oppilaille maksuttomiksi, mikä tasa-arvoistaisi opinpolkua taloudellisesti. Tässä ajattelussa piilee kavala ansa.

Suomalainen koulujärjestelmä voitti jälleen yhden palkinnon, kun se oli kansainvälisessä vertailussa maailman paras siinä, miten oppilaita valmistellaan tulevaisuuden haasteisiin. Me olemme onnistuneet tuottamaan upean koulujärjestelmän. Sen kulmakiviä ovat korkeatasoiset opettajat ja oppilaiden välinen tasa-arvo.

Vaikka uusien kirjallisten oppimateriaalien osuus koulumenoista on alle pari prosenttia, niihin kohdistetaan suuri huomio säästötoimia mietittäessä. Eräs vastaus tähän on tuottaa valtion tukemana ns. avoimia oppimateriaaleja. Ideana on, että tällöin osa aineistoista voitaisiin saada oppilaille maksuttomiksi ja näin taloudellisesti tasa-arvoistaa opinpolkua.

Kuka tahansa on oikeutettu valmistamaan oppimateriaaleja – samalla tavalla kuin kuka tahansa on oikeutettu rakentamaan autonkin. Huolimatta siitä, että tarjolla on varmasti todella taitavia autoharrastajien työnäytteitä, taitaisin kuitenkin valita kulkuvälineeni tunnettujen autonvalmistajien valikoimasta. Ihan noin luotettavuuden ja huoltoverkoston pohjalta.

Nämä kaksi asiaa pätevät kustannettuihin oppimateriaaleihinkin: ulkoiselle kritiikille altistetun materiaalin luotettavuus sekä organisaatio, jonka tehtävänä on huoltaa eli päivittää materiaalia vuosi toisensa jälkeen.

Taloudellisen tasa-arvon tavoittelussa avoimien oppimateriaalien keinoin on todellinen vaara, että syntyy suuri laadullinen epätasa-arvo. Vähempivaraiset oppilaat, opiskelijat tai koulut joutuvat tyytymään ei-ammattimaisesti tuotettuihin ja huoltamattomiin aineistoihin. Varakkaammat puolestaan käyttävät laatukilpailussa menestyneitä ajantasaisia ja opetussuunnitelman mukaisia materiaaleja. Jos näin käy, koulujärjestelmämme kulmakivi alkaa murentua.

Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 81265
01051 LASKUT
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: 003708599126
Välittäjä: OpenText

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Palaute