Medialiitto

Työmarkkinatieto jäsenille
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • sv
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Korona ja media-ala
    • Tapahtumat
    • Agendalla
    • Medialle
    • Uutiskirje
  • Työmarkkinat
    • Työmarkkinatoiminta
    • Työehtosopimukset
  • Elinkeinopolitiikka
    • Edunvalvonta
    • Tavoitteet
    • Periaatteet
    • Lausunnot
    • Hallitusohjelmatavoitteet 2019–2023
  • Uusi kasvu
    • Tavoitteet
    • Toimenpiteet
    • Alan koulutukset
  • Toimialatieto
    • Tilastot
    • Mediafaktat
  • Medialiitto
    • Esittely
    • Hallinto
    • Strategia
    • Jäseneksi
    • Jäsenluettelo
    • Säännöt
    • Vuosikertomukset
    • Työpaikat
Yhteystiedot
  • fi
  • en
  • Etusivu
  • /
  • Elinkeinopolitiikka
  • /
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2019–2023
  • /
Hallitusohjelmatavoitteet 2019...
  • Edunvalvonta
  • Tavoitteet
  • Periaatteet
  • Lausunnot
  • Hallitusohjelmatavoitteet 2019–2023
    • Verotus
    • Kilpailu
    • Jakelu

Hallitusohjelmatavoitteet 2019–2023

Demokratia edellyttää luotettavaa tietoa ja sivistystä

Avoin yhteiskunta ja toimiva kansanvalta edellyttävät, että ihmiset voivat muodostaa mielipiteensä vapaasti ja oikean tiedon pohjalta. Sivistys ja tieto ovat avaimia osaamisen kasvuun.

Erilaiset verkkoalustat ja -palvelut ovat lisänneet ihmisten mahdollisuuksia vastaanottaa ja jakaa tietoa. Internetin alkuaikoina vallinnut unelma tiedon vapaudesta ei kuitenkaan ole käynyt toteen. Käynnissä on tiedollinen eriarvoistuminen. Netissä jokaisella on oma todellisuutensa, kun hän saa itseään miellyttäviä ja omaa maailmankuvaansa tukevia hakutuloksia ja algoritmien suodattamaa some-virtaa.

Todellisuutta vääristää myös suoranainen disinformaatio. Botit ja trollitehtaat ovat maailmalla vaikuttaneet vaaleihin, demokraattisen päätöksenteon ytimeen.

Perinteinen media noudattaa sananvapauslakia, sitoutuu alan eettisiin sääntöihin, tarkistaa faktat ja oikaisee virheet. Medialla on toimiva itsesääntelyjärjestelmä, Julkisen sanan neuvosto. Mediayhtiöt kantavat osaltaan vastuuta myös mediakasvatuksesta, jonka tarve on suurempi kuin koskaan.

Media-alan markkinat ovat pääosin Suomessa, mutta kovimmat kilpailijat ovat globaaleja toimijoita. Kilpailua käydään myös yksityisten mediayritysten ja verovaroin rahoitetun Yleisradion kesken. Kilpailu kuuluu markkinatalouteen ja se on tervetullutta, kunhan kilpailun edellytykset ovat tasapuoliset ja reilut. Tässä on vielä tehtävää.

Media-alan mahdollisuuksia tarjota ihmisille tietoa ja sivistystä voidaan edistää poliittisen päätöksenteon keinoin. Medialiitto toivoo, että hallitus tukee sananvapautta ja demokratian toimivuutta vahvistamalla vastuullisen median toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä sekä kansalaisten tasavertaisia mahdollisuuksia saada luotettavaa tietoa ja sivistää itseään.

Medialiitto toivoo päättäjiltä seuraavia, elinvoimaista kotimaista mediaa ja alan yritysten työllistämismahdollisuuksia vahvistavia toimia:

1. Kevennetään lehtien, kirjojen ja digitaalisten julkaisujen verotusta

Edistetään EU:ssa komission ehdotusta alennettujen arvonlisäverokantojen vapauttamisesta.

Ennen kuin EU-sääntely mahdollistaa nollaverokannan, hyödynnetään kansallisesti kaikki mahdollinen liikkumavara julkaisujen verotuksen keventämiseksi.

Lue lisää

2. Tasapainotetaan kilpailuedellytyksiä

Vaikutetaan EU-sääntelyyn edistämällä aloitteita, jotka tasapainottavat kilpailuedellytyksiä sisältöä tuottavien yritysten ja erilaisten verkkoalustojen välillä.

Kannustetaan investointeja laadukkaaseen sisällöntuotantoon huolehtimalla korkeatasoisesta tekijänoikeussuojasta. Säädetään lehtikustantajille oikeus sopia omien sisältöjensä käytöstä.

Päivitetään Yleisradiolakia mediamarkkinoiden terveen ja toimivan kilpailun näkökulmasta. Ylen tehtävänä on tarjota audiovisuaalista ohjelmistoa, eikä kilpailla lehdistön kanssa verkkolehtien julkaisemisessa.

Lue lisää

3. Uudistetaan jakelupalvelut kansalaisten tiedonsaannin ehdoilla

Edistetään erillisten posti- ja lehtijakelujen sekä haja-asutusalueilla myös muiden kuljetusten ja palvelujen yhdistämistä.

Hyödynnetään uudenlaisia yhteistyömalleja ja uusia toimijoita kilpailuttamalla jakelu alueellisesti volyymit yhdistäen.

Selkiytetään Postin yhteiskunnallinen palvelutehtävä ja rooli markkinaehtoisessa jakelukilpailussa.

Lue lisää

 

 

Lisätietoja

Jukka Holmberg.
Jukka Holmberg toimitusjohtaja; mediatoimiala, uutismedia puh. +358 40 735 1690 jukka.holmberg@medialiitto.fi
Riikka Tähtivuori.
Riikka Tähtivuori johtaja, elinkeinopolitiikka puh. +358 50 384 9454 riikka.tahtivuori@medialiitto.fi
Mikko Hoikka.
Mikko Hoikka toimialajohtaja, aikakausmedia puh. +358 40 186 3503 mikko.hoikka@medialiitto.fi
Sakari Laiho.
Sakari Laiho toimialajohtaja, kirjat ja oppimateriaalit puh. +358 40 579 8868 sakari.laiho@medialiitto.fi
Elias Erämaja.
Elias Erämaja ekonomisti; toimialajohtaja, graafinen teollisuus puh. +358 40 747 1854 elias.eramaja@medialiitto.fi
Jaa sivu
Sanomalehtien Liiton logo

Medialiitto ry

Eteläranta 10, 00130 Helsinki
09 2287 7200
info@medialiitto.fi

Tarkemmat yhteystiedot

Työsuhdeneuvonta jäsenille

040 540 9514
(päivystys arkisin klo 9–16)
juristit@medialiitto.fi

Laskutustiedot

Medialiitto ry
PL 6361
00021 Laskutus
Y-tunnus: 1737319-6
Verkkolasku-osoite:
003717373196
Välittäjän tunnus: BAWCFI22
Välittäjä: Basware Oyj

Jäsenliitot

  • Aikakausmedia
  • Graafinen Teollisuus
  • RadioMedia
  • Suomen Kustannusyhdistys
  • Uutismedian liitto
  • Tietoa sivuista
  • Henkilötietojen käsittely
  • Palaute