rss Uutiset

Mediapäivä 2018 myllyttää bisnestä ja journalismia

15.8.2018

Mediapäivässä 13.11. pohditaan mm. verkkomedian vetovoimaa, journalismin tilaa sekä mediatalojen kykyä innovoida itsensä menestykseen digiajan kilpailuympäristössä.

Erja_Ylajarvi_logolla
Helsingin Sanomista Iltalehteen siirtyvää Erja Yläjärveä kuullaan Mediapäivänä Arvosalissa.

Media-alan yhteinen Mediapäivä tarjoilee monipuolista ja innostavaa ohjelmaa Finlandia-talon saleissa aamusta iltaan. Kotimaisen median ammattilaiset ja vaikuttajat sekä alan huippupuhujat kohtaavat Muutossalissa, Arvosalissa ja Kasvusalissa kello 11–13 sekä kaikille yhteisessä seminaarissa kello 14 alkaen. Keskustelu ja verkostoituminen jatkuvat Mediailta-cocktailtilaisuudessa. 

Muutossalissa kysytään, miten verkkomediassa voi rakentaa yhteisöllisyyttä ja sitouttaa yleisöjä. Professori Coye Cheshire ( UC Berkeley School of Information) on erikoistunut verkossa tapahtuvan sosiaalisen vuorovaikutuksen tutkimiseen. The Economist- ja The Financial Times -lehtien ahkerasti siteeraama innovaatiokonsultti Juan Señor puolestaan kertoo, miten uutismedia ja aikakausmedia onnistuvat uudistumisprosessissa. 

Arvosalissa pohditaan journalismin eettistä perustaa. Mitä kuluttajat haluavat internetistä – ja mitä he karttavat? Miten perinteinen media säilyttää uskonsa digitaaliseen tulevaisuuteen aikana, jolloin valeuutiset, vihapuhe ja mediatalojen taloudelliset muutokset ovat tuoneet pilviä uutisjournalismin ylle? Verkon valoja ja varjoja tarkastelevat mediatutkija Nic Newman ja Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.

Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill sekä Savon Sanomien vastaava päätoimittaja Seppo Rönkkö kysyvät, mihin arvoja tarvitaan. Millaisin perustein toimituksissa tehdään aihevalintoja? Miten valitaan näkökulmat, entä haastateltavat? 

Kasvusalissa fokuksessa on osaamisen uudistaminen. Mitä tarvitaan, että yritys pysyy mukana kehityksessä? Mistä saadaan hyviä digiosaajia? Toimitusjohtaja Heikki Autio kertoo Edita Primassa tehdystä muutostyöstä. Oman näkökulmansa keskusteluun tuo JCDecaux’n Suomen toimitusjohtaja Klaus Kuhanen.

Esillä on myös helppo ostaminen ja maksaminen. Miten Spotify-tyylinen maksamismalli toimii media-alalla? Virolaisen Star Cloud OÜ:n toimitusjohtaja Antti Rammo ja luova johtaja Hendrik Väli kertovat, miten oppimateriaalien ostamiseen kehitettiin uusi malli ja vanha sisältöbisnes taipui kuukausimaksulliseksi palvelutuotteeksi.    

Katso koko ohjelma täältä. Medialiiton ja jäsenjärjestöjen edustamissa yrityksissä työskentelevät voivat ilmoittautua edullisella early bird -jäsenhinnalla syyskuun loppuun saakka.


Palaa otsikoihin