Think Ink -kilpailun voittajat mullistavat mainontaa

21.11.2016

Think Ink -innovaatiokilpailun palkinnot jaettiin Mediapäivässä 16.11. Voittaja Wake Dynamite herättää jo kiinnostusta maailmalla. Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies Helene Juhola pitää kilpailua kovatasoisena.

”Tänä vuonna kaikkien voittajien ratkaisut ovat kansainvälisesti skaalattavissa, mikä oli osittain kilpailussa menestymisen edellytys. Kaikki saivat myös paljon aikaan ideoiden jatkokehitysvaiheessa. Muillakin finalisteilla on hyvät mahdollisuudet pärjätä jatkossa”, sanoo Juhola.

"Tällä kertaa erityistä oli myös se, että loppukilpailijoiden kesken on syntynyt yhteistyötä."

Think Inkin loppukilpailuun pääsi kahdeksan ideaa, joista palkinnon sai neljä. Voittaja Wake Dynamite on Valve Median kehittämä dynaamisen mainonnan hallinnan järjestelmä, jonka avulla mainostaja voi muokata omia mainoksiaan reaaliaikaisesti televisiossa, verkossa ja muilla digitaalisilla pinnoilla vaikkapa kotisohvalta käsin. Valve Median johtaja Isto Kannisto kertoo, että Wake Dynamite tuo mediayhtiöille uutta ansaintaa, sillä ne voivat myydä aiempaa kohdennetumpaa markkinointia asiakkailleen. Suomessa järjestelmää käyttää jo Otavamedia ja MTV.

“Kysyntää on ollut myös ulkomailla, jonne aiomme laajentua ensi vuonna. Ensin suuntaamme muualle Pohjoismaihin ja Eurooppaan. Sitä ennen hiotaan vielä esimerkiksi palvelun käyttöliittymää”, sanoo Kannisto.

Think Ink -kilpailun voitto eli 80 000 euron pääpalkinto vie Wake Dynamiten tekijöitä harppauksen eteenpäin. Palkinto on tarkoitettu nimenomaan idean jatkokehittämiselle. Toisen palkinnon sai Package Value Toolkit -työkalu, joka auttaa yrityksiä kehittämään pakkauksiaan mainonnan välineenä.

“Pakkausten rooli muuttuu olennaisesti muun muassa sähköisen kaupan lisääntyessä. Kotona avattavan pakkauksen tulee miellyttää ja puhutella ostajaa, kun muut välikädet puuttuvat. Toki se on edelleen monesti ratkaisevassa asemassa myös kaupassa ja erityisesti pienempien yritysten ainoa mainos”, sanoo Juhola.

Package Value Toolkit -työkalua kehittää  Pakkaustutkimus PTR, joka pääsee edistämään ideaa 20 000 euron palkinnolla. Kolmannen sijan jakoivat medialle lisätyn todellisuuden avaava Arilyn ja mainonnan käyttämisen kontekstin huomioiva Kontekstimoottori. Molemmille myönnettiin 10 000 euron palkinto. Arilynin kehittäjä on Robust North ja Kontekstimoottorin Adfore Technologies.

Arilyn menestyi kilpailussa, koska palvelu erottuu kilpailijoista monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Virtuaalitodellisuusmarkkinan kasvunäkymä on hyvä, joten idea on myös hyvin ajassa kiinni.

Kontekstimoottori huomioi median käyttäjän tilanteen tavalla, jolla voisi tuomariston mukaan haastaa jopa Googlen. Kolmannen sijan idea sai myös siksi, koska sen uutuusarvo on korkea ja potentiaalinen vaikuttavuus suuri.

Think Inkin tämänkertainen teema oli ‘Mullista mainonta’. Kilpailuun lähetettiin yhteensä 63 ideaa. Viestintäalan tutkimussäätiö järjesti kilpailun kolmatta kertaa.

ThinkInk_voittajat
Voittaja Wake Dynamitelle myönnettiin 80 000 euron palkinto idean jatkokehittämiseen.

ThinkInk_kaikkivoittajat
Kaikkien Think Ink -voittajien ratkaisut ovat kansainvälisesti skaalattavissa.