Think Ink -innovaatiokilpailun voitto reaaliaikaisen mainonnan ratkaisulle

16.11.2016

Viestintäalan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun voittajat on valittu. Pääpalkinnon saa Wake Dynamite, joka on ratkaisu reaaliaikaisen mainonnan hallintaan. Toiseksi tuli Package Value Toolkit, jonka avulla yritykset voivat testata pakkausten konsepteja. Kolmannelle palkintosijalle ylsivät lisättyä todellisuutta käyttävä Arilyn ja mediapalveluiden käyttäjien tilannetietoa hyödyntävä Kontekstimoottori. 80 000 – 10 000 euron palkinnot on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen.

Valve Median kehittämä Wake Dynamiten tavoitteena on ollut helppokäyttöinen dynaamisen mainonnan hallinnan järjestelmä, jonka avulla mainostaja voi muokata omia mainoksiaan reaaliaikaisesti televisiossa, verkossa ja muilla digitaalisilla pinnoilla vaikkapa kotisohvalta käsin. Mainoskampanja elää Wake Dynamiten avulla kampanjan edetessä ja reagoi eri tilanteisiin. Kilpailun raadin puheenjohtaja Timo Ketonen perustelee valintaa Wake Dynamiten uutuusarvolla ja kansainvälisellä potentiaalilla. Ratkaisu osui myös hyvin kilpailun tämänkertaiseen ’Mullista mainonta’ -teemaan.

”Idean toteutettavuus on jo todistettu. Tiimi herätti luottamusta ja oli myös innostava”, sanoo Ketonen.

Valve Median johtaja Isto Kannisto iloitsee 80 000 euron palkinnosta ja sanoo olevansa kiitollinen Think Ink -kilpailulle.

”Kilpailu on laittanut meihin hyvää vauhtia. Wake Dynamitea on kehitetty järjestelmällisesti ja olemme saaneet tuotteelle jo asiakkaiksi MTV:n ja Otavamedian. Laajennamme ensi vuonna muihin Pohjoismaihin ja Eurooppaan”, kertoo Kannisto.

Kilpailussa toiseksi tulleen Package Value Toolkit lähtökohtana on se tosiseikka, että pakkaus on monelle yritykselle ainoa painettu mainos. Varsinkaan pienissä yrityksissä ei uskalleta investoida pakkaussuunnitteluun. Työkalua kehittää Package Testing & Research, joka pääsee edistämään ideaa 20 000 euron palkinnolla.

Kolmannelle jaetulle sijalle yltänyt Arilyn mahdollistaa jokaisen brändipinnan käyttämisen porttina toiseen todellisuuteen. Idea on kehittänyt Robust North. Kolmannen sijan jakava Kontekstimoottori on Adfore Technologiesin ratkaisu, joka auttaa mediayhtiöiden omia palveluita kohdentamaan mainontaa käyttäjän kontekstin perusteella. Tavoitteena on tehdä kohdennetusta mainonnasta niin hyödyllistä, että käyttäjät haluavat sitä osana palvelun käyttökokemusta. Niin Arilynille kuin Kontekstimoottorille myönnettiin 10 000 euron palkinto hankkeiden jatkokehittämiseen.

Viestintäalan tutkimussäätiö järjesti Think Ink -kilpailun kolmatta kertaa. ’Mullista mainonta’ -teema haastoi eri tahot kehittämään monipuolisempia, myyvempiä ja tehokkaampia ratkaisuja mediamainontaan. Kilpailuun lähetettiin 63 ideaa, joista jatkoon pääsi kahdeksan. Viestintäalan tutkimussäätiö edistää painetun, sähköisen ja sisältölähtöisen digitaalisen viestinnän kilpailukykyä sekä viestintään liittyvien tarpeiden ymmärtämistä.

Lisätiedot:

Helene Juhola, asiamies