Think Ink -finalisti Lifestyle Routes esittäytyy: Viisaiden innovaatioiden nousu

Kesää 2016 leimasivat uutiset, jossa näyttäytyy ihmiskunta ilman viisautta ja hyvyyttä. Luimme jälleen muovijätteistä, joita lipuu mereen isoina kappaleina, mutta erityisesti myös niinä pieninä, joita ei pystytä erottamaan vedenkäsittelyssä ja joita on muun muassa kosmetiikassa.

Luimme myös jälleen ihmisen luomista kemikaaleista, joiden yhteisvaikutuksista elimistöömme ei kukaan tiedä. Ja luimme häiriökäyttäytymisestä, väkivallasta, jota ylläpidetään osin myös koko yhteisössämme: viihteessä, elokuvissa, videoissa, mainonnassa ja tietokonepeleissä.

Ihminen on älyllään luonut innovaatioita, palveluja, konsepteja ja keksintöjä, mutta surullisen usein ilman laajempaa viisautta ja vastuuta syy- ja seuraussuhteista. 1990-luvulla ihmiskunta saavutti taitepisteen: maapallon luonnonvarat ja kapasiteetti tulivat vastaan, alkoi ilmastonmuutoksen tiedostaminen ja merten tilan ymmärtäminen. Silti edelleen suosittiin innovaatioita, älykkäitäkin sellaisia, joissa oli ilman laajempaa vastuuta haluttu lisätä kulutusta hinnalla millä hyvänsä.

Ja todella: hinta on ollut liian kova: esimerkiksi tänä vuonna olimme kuluttaneet jo 8. elokuuta maapallon siihen mennessä tuottamat uusiutuvat luonnonvarat loppuun. Olemme luoneet myös jo vuosikymmeniä liian suuria hiilijalanjälkiä.

Kaikilla innovaatioilla, konsepteilla, palveluilla ja tuotteilla voidaan tukea niin maapallon kuin ihmisten hyvinvointia, mikäli ne vähentävät sekä luonnonvarojen että ihmisen aivojen ja aistien kuormitusta ja lisäävät ymmärrystä ja myötätuntoa.

Lifestyle_Routes

Lifestyle Routes ™ -innovaatio syntyi omasta ja monen muun ihmisen tarpeesta: halusimme löytää palvelun, joka opastaisi meidät matkailijoina sekä yleisemmin kuluttajina helposti ja monipuolisesti kestävämpien tuotteiden ja palvelujen ääreen eri kaupungeissa ja maissa. Ja vielä niin, että palvelu tukisi ihmisarvoa, olisi aistiystävällinen, ja että sen ihmiskäsitys olisi humanistinen. Vastaavaa ei ole maailmassa.

Think Ink -innovaatiokilpailun jury on nähnyt uuden aikakauden alun valitsemalla Lifestyle Routes ™ -innovaation kilpailun finalistiksi. Kilpailun palkintorahatuella Lifestyle Routes ™ – arvopohjaisten palvelujen, konseptien ja tuotteiden digitaalinen reittipalvelu nousisi markkinoille jo ensi vuonna. Esittelisimme täysin uudenlaisen, empaattisen mainonnan ja aistiystävällisen viestinnän palvelun, joka aloittaisi uuden mainonnan koulukunnan Suomessa sen 100-vuotisjuhlavuonna. Lifestyle Routes ™-innovaation avulla vastuullisemmat palvelut ja tuotteet, jotka rakentavat parempaa maailmaa meille ja seuraaville sukupolville, saisivat lisähuomiota.

Ihmiskunnalla ei ole enää varaa yhteenkään innovaatioon, tuotteeseen, konseptiin tai palveluun, jossa pohja ja tavoite eivät ole eettisiä ihmisen neurofysiologisesta ja ekologisesta näkökulmasta.

Ihmiskunta tarvitsee älykkäiden innovaatioiden tilalle viisaita innovaatioita. Innovaatioita, jotka tukevat aivojemme ja aistiemme hyvinvointia sekä lisäävät hyvyyttä. Innovaatioita, jotka eivät enää kuormita luontoa ja ylläpitävät monialaisesti ihmisarvoa.

Margit Sjöroos
Lifestyle Routes ™