Viiva

Ajankohtaista Think Ink -kilpailussa

Viiva


Think Ink -finalisti esittäytyy: Mihin katse kiinnittyy? Mainonnan tutkimusta Drupassa

10.8.2016

Osallistuimme Düsseldorfissa kesäkuun alussa järjestetyille Euroopan suurimmille pakkausalan Drupa-messuille Stora Enson partnerina. Messuilla teimme pilottitutkimuksen mainoskatalogin silmänliiketutkimuksesta.


Tavoitteena oli ensisijaisesti tutkia eri, miten erilaisilla visuaalisilla asetteluilla voidaan vaikuttaa tuotteiden havaitsemiseen. Lisäksi selvitimme alustavasti, miten tuotteen näkeminen katalogissa vaikuttaa siihen, miten se havaitaan kaupan hyllyssä. Tätä varten osa osallistujista teki katalogitutkimuksen lisäksi toisen tutkimusasetelman, jossa katalogissa esiintyneet tuotteet oli sijoitettu virtuaaliseen kauppaympäristöön.

Messuilla tehty tutkimus oli osa palvelukehitysprojektiamme. Kehitämme mainostajille palvelua, joka auttaa mittaamaan mihin kohderyhmän tiedostamaton huomio kiinnittyy ja miten he reagoivat mainontaan.  Tutkimustiedon avulla mainostajat voivat tehdä kannattavampia designpäätöksiä, jotka parantavat mainonnan vaikuttavuutta ja tukevat myyntipotentiaalia.  

Tutkittavana kohteena oli kuvitteellinen Tax Free -katalogi, jossa esiteltiin Stora Enson järjestämän Recreate Packaging -pakkaussuunnittelukilpailun voittajia. Katalogista oli kolme eri layout-versiota, joista kahdessa oli tuotteiden lisäksi malli (nainen, jonka katse oli kohdistunut näissä eri versioissa eri suuntiin) ja yhdessä ainoastaan tuotteita.

best_before_katalogi
Testeissä käytetyn Tax free -katalogin yksi versio.

Tutkimuksessa mittasimme sitä, miten osallistujien huomio kiinnittyi katalogin eri osiin. Tässä käytettiin apuna sekä datan visualisointia (ns. heatmap-kuvia) että tarkempia mittareita, jotka mittaavat esimerkiksi, miten nopeasti katse on kohdistunut katalogin eri osiin ja miten pitkään eri elementtejä on katsottu. Tuotteiden ja mallin lisäksi tutkittavana oli erilaisia myyntiargumentteja, kuten ”on sale” tai ”new”.

Dataa kertyi paljon ja analysointi on vielä kesken, mutta ainakin ensimmäinen löydös oli, ettei lopputulos ollut niin helposti ennustettavissa kuin mitä aluksi kuvittelimme (tällaisista yllättävistä löydöksistä minä pidän, ne antavat haastetta ja jatkotutkimuskohteita tulevaisuutta varten). Opimme paljon myös siitä, mitkä elementit kiinnittivät osallistujien huomion ja miten katse kulki katalogissa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja katalogin vaikutuksesta myymäläkäyttäytymiseenkin riittää vielä tutkittavaa myös jatkossa.

Mitä tästä sitten kaiken kaikkiaan opimme? Ainakin, että tutkittavana olevan mainoksen on ehdottomasti oltava realistinen, jotta saadaan paremmin yleistettävissä olevia tuloksia. Toiseksi messuympäristö on hyvä tutkimusasetelman pilotointiin, sillä siellä liikkuu paljon ihmisiä ja osallistujia on helppo tavoittaa. Toisaalta taas messuympäristö toimii nimenomaan vain pilotointiin (ellei satu tutkimaan erityisesti messuille tarkoitettua kohdetta, kuten messukatalogia), sillä se on ympäristönä täysin omanlainen, mikä vaikuttaa tutkimuksen pyörittämiseen ja tuloksiin. Lisäksi siellä joutuu aina tekemään kompromisseja tutkimuksen laadun ja markkinoinnin välillä. Kyllähän messuilla silti aina asioita oppii ja paljon jää käteen – hyvin kontakteja ja alan uusia trendejä ainakin. 


Kaisa Savolainen
Tutkimuspäällikkö
Best Before UX Research

Palaa otsikoihin




Seuraa Facebookissa ja Twitterissä






Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä
Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje